زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی در سه مرحله انجام می شود، اگرچه طول و مدت این مراحل ممکن است برای هر خانمی متفاوت باشد. زایمان یکی از منحصر به فرد ترین فرآیندهایی است که می توانید در زندگی خود تجربه کنید که برای همیشه در حافظه شما حک می شود. هدف کلی درک نحوه انجام زایمان طبیعی، حفظ یک تجربه مثبت برای خانم و خانواده او همراه با حفظ سلامت جسمی و روانی مادر است.

زایمان واژینال و فیزیولوژیک اولین روش زایمان از قدیم تا به حالا محسوب می شود. با این حال، ممکن است که در طول دوران بارداری به دلیل یک سریع مشکلات و مسائلی نشود که زایمان طبیعی انجام داد. درطول هفته 37 تا 42 بارداری، ممکن است زایمان شروع شود.

زایمان طبیعی شامل انقباضات ریتمیک به موقع رحم برای بیرون راندن نوزاد است. زایمان فیزیولوژیک با انقباضات دوره ای منظم در رحم شروع می شود که به تدریج گردن رحم یعنی دهانه رحم را باز می کند. هنگامی که این دهانه رحم به طور کامل منبسط و باز می شود، انقباضات به آرامی کودک را به سمت پایین گردن رحم، از طریق لگن و واژن شما فشار می دهد.

زایمان می تواند خود به خود شروع شود یا به طور مصنوعی توسط متخصص و پزشک زنان و زایمان با تجربه نظیر دکتر محبوبه ماموریان، تحریک شود.

زایمان طبیعی در صورتی که بین 37 تا 42 هفته اتفاق بیفتد ترم کامل و اگر قبل از هفته 37 رخ دهد زودرس در نظر گرفته می شود. اینکه چه چیزی باعث شروع زایمان می شود، واقعاً مشخص نیست، اما پزشکان فکر می کنند که این تغییر سطح هورمون ها یا پروتئین های خاصی است که توسط ریه های در حال رشد کودک تولید می شود.

چه زمانی زایمان طبیعی رخ می دهد؟

انقباضات معمولاً نشانه شروع زایمان است. در ابتدا درد و انقباضات در فواصل نامنظم می آیند و در نهایت بسیار منظم می شوند. به تدریج این انقباضات دوره ای می شوند و به یکدیگر نزدیک می شوند.

همچنین، ممکن است کیسه آبی که رحم را پوشانده و نوزادتان را در برگرفته است، پاره شود، که نشانه شروع زایمان است. زایمان طبیعی در سه مرحله انجام می شود، اگرچه طول و مدت این مراحل ممکن است برای هر زن متفاوت باشد.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

اولین مراحل در زایمان طبیعی چیست؟

مرحله اول زایمان طبیعی فاز نهفته و به دنبال آن فاز فعال می باشد. انقباضات در مراحل اول وجود دارند اما همیشه دردناک نیستند. ماهیچه های رحم در تلاش برای هماهنگی هستند. این مرحله می تواند در بین زنان بسیار متفاوت باشد.

  1. مراحل اول زایمان می تواند از ساعت ها تا چند روز ادامه داشته باشد.

زیرا رحم ممکن است زمان بیشتری برای ایجاد انقباضات موثرتر به خصوص در مادرانی که برای اولین بار به دنیا می آیند طول بکشد. ممکن است کیسه آب شما پاره شود یا ممکن است یک ترشح مخاطی را در لباس زیر خود احساس کنید که ممکن است رگه های خونی داشته باشد.

مطالعه بیشتر  ترمیم واژن

با گذشت زمان، انقباضات قوی تر می شوند و به دهانه رحم فشار وارد می کنند تا آن را گشاد کنند. در مرحله فعال، دهانه رحم شما از 4 سانتی متر تا حدود 10 سانتی متر گشاد می شود. این زمانی است که درد زایمان را با شدت بیشتری احساس می کنید. گشاد شدن دهانه رحم می تواند برای مادران بار اول حدود 3 تا 6 ساعت و برای زایمان های بعدی حدود نیمی از روز طول بکشد.

در این مرحله، دردها از 3 تا 5 دقیقه افزایش می یابد و ممکن است در مرکز کمر، شکم یا ران قرار گیرند.

در این مدت خانم ها باید مثانه خود را خالی کنند، مایعات بنوشند و تکنیک های تنفس یا آرامش را تمرین کنند. این مرحله با دهانه رحم کاملاً رقیق شده از 8 تا 10 سانتی متر به پایان می رسد.

  1. مرحله دوم زایمان هل دادن و زایمان می باشد.

در مادران بار اول، مرحله دوم به طور متوسط یک و نیم تا دو ساعت طول می کشد. با این حال، در زایمان های بعدی، فقط چند دقیقه تا دو ساعت طول می کشد. پزشک از شما می‌خواهد که فشار دهید و درد و انقباضات نیز سرعت می‌گیرند. در این مرحله، ممکن است خستگی و تنگی نفس داشته باشید.

ممکن است درد شدیدی در اطراف ناحیه واژن و مقعد احساس شود، زیرا برآمدگی یا تاج‌گذاری کودک رخ می‌دهد. به آهستگی، با فشار بیشتر، بقیه سر و بدن ظاهر می شود که منجر به یک فشار نهایی می شود که به کودک اجازه می دهد تا به دنیا بیاید. زایمان طبیعی احتمالاً به عنوان سخت ترین تمرین شما در زندگی به حساب می آید.

  1. مرحله سوم یا آخرین مرحله زایمان شامل زایمان جفت است.

پس از تولد نوزاد، جفت خارج می شود و به آن «پس از تولد» می گویند. این مرحله حدود چند دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد. این مرحله ممکن است مورد توجه قرار نگیرد زیرا ممکن است شما مشغول مشاهده و تحسین نوزاد خود باشید. به دنبال آن نوزاد را روی سینه خود قرار دهید.

زیرا این کار به تشویق انقباضات رحمی و توقف خونریزی کمک می کند. در پایان این مرحله، احساس خستگی شدیدی خواهید داشت و چند ساعت خواب برای بدن شما مفید است.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

زایمان فیزیولوژیکی چیست؟

باردار شدن یکی از زیباترین مراحل هر زنی است و این است که توجه به چگونگی رشد یک زندگی در درون ما چیزی منحصر به فرد است که فقط زنان قادر به درک آن هستند.

زایمان فیزیولوژیکی تولدی است که در آن کودک در زمان مناسب و به روش طبیعی متولد می شود. یعنی زایمان های فیزیولوژیک سه مرحله (افشا، اخراج و جانشینی) را طی می کنند و بعد از تولد کودک، جفت جدا می شود. از آنجایی که زایمان فیزیولوژیکی طبیعی است، خانم در حال زایمان باید بداند که در هر مرحله چه اتفاقی می افتد، میانگین مدت زایمان و همچنین میزان درد در هر مرحله چقدر خواهد بود.

نحوه تسریع کاهش رحم پس از زایمان فیزیولوژیکی چیست؟

کاهش حجم رحم پس از زایمان اغلب علت درد یا ناراحتی در ناحیه زیر شکم برای مدت طولانی پس از تولد کودک است. اما این همیشه یک پدیده طبیعی نیست.

دوره پیش از زایمان یا قبل از زایمان چگونه است؟

قبل از فرا رسیدن لحظه زایمان، خانم باردار متوجه انقباضات خفیف و نامنظم می شود که با تغییر وضعیت از بین می روند یا کاهش می یابند، این انقباضات را انقباضات براکستون هیکس می نامند.

مطالعه بیشتر  دیابت در بارداری

این انقباضات زایمان نیستند، بلکه برای آماده سازی بدن مفید هستند. یکی از دلایل اصلی این است که یک زن فکر می کند در حال زایمان است، اما اینطور نیست زیرا بدن شما با این انقباضات شروع به گشاد شدن نمی کند. این مرحله می تواند ساعت ها و حتی روزها طول بکشد، اما لحظه بزرگ بسیار نزدیک است.

علائمی که یک خانم باردار در زمان زایمان تجربه می کند، چیست؟

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

علائمی که یک زن باردار در زمان زایمان دارد به شرح زیر است:

  • دهانه رحم او حداقل پنجاه درصد از بین رفته است.
  • خانم باردار حداقل سه یا چهار سانتی متر گشاد می شود.
  • و انقباضات منظم، شدید و مکرر را تجربه می کنید (حدود دو یا سه بار در هر ده دقیقه).

تنها زمانی که این شرایط ایجاد شد، زمانی است که می‌توانیم کوله پشتی را برای بیمارستان آماده کنیم، زیرا در حال زایمان خواهیم بود، بهتر است هر چه زودتر لباس بپوشیم و برای رفتن به بیمارستان آماده شویم.

اگر اینطور نباشد، زودتر ما را بستری می‌کنند و این برای ما بسیار بد است، زیرا پزشکان متوجه می‌شوند که زایمان روند طبیعی خود را طی نمی‌کند.

در حالی که آنچه واقعاً اتفاق افتاده این است که ما در حال زایمان نیستیم. نکته ای که باید در نظر داشت این است که برای شروع زایمان نیازی به پاره شدن کیسه آمنیوتیک نیست، در واقع اگر کیسه پاره شود، اما انقباض نداشته باشد، به این معنی است که ما هنوز در حال زایمان نیستیم.

زایمان طبیعی بدون درد

 زایمان طبیعی از روش های مختلف برای کم کردن درد مادر استفاده می‌شود برخی از این روش‌ها شامل تجویز داروهای وریدی هستند که با استفاده از داروهای مخدر یا کتامین ها استفاده می شود.

احتمال ورود آنها و بدن و تاثیر گذاشتن بر شیوه تنفس آن بسیار کم است اما به هر حالت اگر این رو شکم درد می شود لازم است که بخش مراقبت های ویژه برای نوزاد در بیمارستان و مرکز مدنظر موجود باشد.

برخی از این کم کردن درد به بیحسی های اپیدورال بستگی دارد این روش یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش درد زایمان می باشد چنانچه قرار باشد که از این روش برای مادر استفاده کنند.

حضور متخصص بیهوشی در اتاق زایمان امری ضروری است و به واسطه متخصص بیهوشی یک میله پلاستیکی در قسمت پایین کمر و مادر وارد می شود  تا بتوانند آن را از این طریق به این های نخاعی آن برساند و تزریق کند تزریق اپیدورال کاهش درد قابل توجهی را به همراه می آورد اما به طور صد در صد درد ناشی از زایمان را از بین خواهد برد .

اپیدورال تجربی میتواند ضربه های عصبی از قسمت کمر و ستون فقرات را کاملا ببندد و از این طریق باعث کم شدن درد در نیمه پایینی بدن شود دقت کنید که تزریق در زمان صورت می‌گیرد که ما در آن فعالیت باشد و این بدان معنی است که حداقل باید انقباض در هر دقیقه داشته باشد.

 در برخی از مواقع استفاده از گاز انتونوکس یک مخلوط از گاز نیتروژن و اکسیژن است می تواند وارد بدن مادر شود این کار با استفاده از ماسک انجام می‌شود زمانی که اندازه رحم در طول زایمان همراه با در بحث شود.

بر روی صورت مادر یک ماسک مخصوص قرار می‌گیرد تا با نفس عمیق گاز وارد ریه ها شود و بعد مغز آن را به خود بگیرد و گاز بر عوامل موثر در به وجود آمدن در تاثیر می گذارد و باعث کم شدن درد زایمان میشود.

مطالعه بیشتر  نارسایی زودرس تخمدان

همه چیز در مورد زایمان طبیعی در آب

یکی از مراحل پر استرس برای تمامی بانوان در انتهای دوره بارداری انجام زایمان است، اگر مادر در وضعیت مناسبی قرار بگیرد پزشکان انجام زایمان طبیعی را به مادر توصیه می کنند.

زیرا معتقدند که این روش با بدن شخص سازگاری بیشتری دارد و می‌ تواند پس از زایمان سریعا به حالت اولیه بازگشته و از سلامت خود و نوزاد تازه متولد شده مراقبت کند.

 باید بدانید که زایمان طبیعی در آب روشی نوین و کاربردی است که مادر می تواند با درد کمتر و با آرامش بیشتر فرایند زایمان را طی کند.

برخی از افراد به دلیل محدودیت‌ هایی مانند بیماری های زمینه‌ ای، چند قلو زایی، پره اکلامپسی، عفونت، خونریزی و با وجود سزارین در دوره‌ های قبلی نمی توانند زایمان در آب را انجام دهند.

اما اکثر بانوان می توانند زایمان طبیعی را به راحتی در آب انجام بده و روش مناسب و کاربردی برای عموم افراد خواهد بود.

 با وجود آب گرم طی زایمان مادر درد و فشار کمتری را متحمل میشود و از آنجایی که شخص اضطراب و استرس کمتری دارد فشار خون در حد متعادل باقی مانده و مادر می‌ تواند با کمترین میزان ترس و نگرانی زایمان را به انجام برساند.

وجود آب گرم و قرار گرفتن مادر به طور کامل در آب سبب میشود تا کانال زایمان راحت تر باز شده و نوزاد با فشار محدودتر از کانال خارج میشود.

همین امر باعث میشود تا مادر زایمان کم دردی را تجربه کند و قطعا متحمل آسیب ها و عوارض جانبی کمتر خواهد شد.

 اما باید بدانید که برای انجام زایمان طبیعی در آب باید به مراکز تخصصی مراجعه کنید و به هیچ وجه این روند را خودسرانه و به دور از تجربه پزشکان انجام ندهید.

زایمان طبیعی در آب هیچ گونه خطری برای سلامت مادر و نوزاد به همراه نخواهد داشت اما همین روش ساده باید با مهارت کافی انجام شود تا هیچ گونه خطری برای مادر نداشته باشد و بتوانند ضمن انجام زایمان آسان از سلامت جنین به طور کامل محافظت کنند.

 اگر مادر در وضعیت جسمانی مناسبی باشد قطعا زایمان طبیعی در آب فواید بیشتری دارد و مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن خواهد بود.

با این حال بهتر است پیش از انجام زایمان طبیعی در آب اطلاعات لازم را در مورد این روش کاربردی کسب کرده تا بدانید که هنگام زایمان باید چه عملی را با و چه روشی انجام دهید.

هنگام زایمان استرس و نگرانی مادر بسیار زیاد است و قابلیت یادگیری و توجه به حرف اطرافیان را نخواهد داشت پس بهتر است که اطلاعات لازم را پیش از انجام زایمان کسب کرده تا در موقعیت مناسب بتوانید از تمامی اطلاعات و آموزه های خود به درستی استفاده کنید.

 امروزه روش‌ های مختلفی برای زایمان وجود دارد اما ساده ترین و کاربردی ترین آن زایمان طبیعی در آب است که مادر می تواند در شرایطی ایمن و کاملاً آرام نوزاد خود را به دنیا آورده و سایر عوارض جانبی و آسیب های روحی و جسمی را متحمل نخواهد شد.

زایمان طبیعی در منزل

زایمان طبیعی را می توان در خانه با همسرتان و با راهنمایی مناسب یک ماما آموزش دیده انجام دهید. با این حال، بستری در بیمارستان در صورت بروز هر گونه عارضه غیرمنتظره در طول زایمان طبیعی ایده آل خواهد بود. پزشک و تیم آنها به شما کمک می کنند تا نوزاد خود را بلافاصله پس از تولد شیر دهید.

بهترین دکتر زنان و زایمان در میرداماد

تمامی خانم هایی که قصد دارند، زایمان طبیعی داشته باشند، باید نزد متخصص زنان و زایمان با تجربه و کار بلدی نظیر دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی مراجعه نمایند. امروزه تمام بانوان و مادران برای رفع مشکلات رایج که در بین زنان، به دنبال پزشک متخصص و حرفه ای هستند، تا بتوانند با خیال راحت و بدون نگرانی مشکلات رایج خود را برطرف نمایند.

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

پیج اینستاگرام دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال آپارات دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال نماشا دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

———————————————————–

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button