دلایل ایجاد خارش بعد از لابیاپلاستی

بانوان زیادی هستند که از ظاهر اندام تناسلی خود ناراضی بوده و یا حس خوبی نسبت به آن ندارند.

این موجب شده اعتماد به نفس خود را در روابط جنسی از دست بدهند.

از این رو، به انجام جراحی های زیبایی واژن چون لابیاپلاستی، تنگ کردن واژن، جوانسازی واژن و … رو می آورند تا به ظاهر مورد نظر خود برسند.

انجام دادن این عمل های زیبایی در کنار فوایدی که برای فرد به همراه دارد ممکن است موجب یکسری عارضه نیز شود.

از جمله این عارضه ها می توان به خارش بعد از عمل لابیاپلاستی اشاره نمود.

میزان این خارش متفاوت بوده و ممکن است در یکسری از افراد خفیف و در یکسری نیز میزان آن شدید باشد.

ایجاد این خارش ها برای افراد ممکن است موجب نگرانی شود از این رو موضوع را با پزشک خود در میان می‌گذارند.

با ما همراه باشید تا با علت ها و راه های درمان خارش بعد از لابیاپلاستی بیشتر آشنا شوید.

علت های ایجاد خارش بعد از لابیاپلاستی

مهم ترین دلیلی که باعث خارش بعد از لابیاپلاستی می شود، وجود عفونت است.

در صورت وجود ترشحات زرد و یا سبز رنگ از محل جراحی و واژن و همچنین وجود بوی بعد در ناحیه واژن احتمال وجود عفونت واژن وجود دارد.

عفونت ایجاد شده با خارش برای فرد همراه است.

مطالعه بیشتر  تنگ کردن واژن با پرینورافی

از دیگر علت هایی که ممکن است باعث خارش بعد از عمل لابیاپلاستی شود، بهبود یافتن زخم و جوش خوردن آن است که با ایجاد خارش در اطراف ناحیه برش خورده همراه است و این مورد بسیار شایع است.

بعد از انجام جراحی با ترمیم و جوش خوردن بخیه ها میزان خارش زیادی در فرد ایجاد می‌شود که خطرناک نیست و با استفاده از یکسری کرم ها قابل کنترل کردن است.

ایجاد خارش بعد از لابیاپلاستی از یکی دو روز بعد شروع می‌شود.

بسته به فرد و وضعیت بدنی فرد دوران بهبودی او ممکن است تا دو هفته نیز به طول انجامد.

هر چه بهبودی بیمار بعد از انجام دادن جراحی سریعتر صورت بگیرد میزان خارش ایجاد شده برای او نیز کمتر خواهد بود.

راه های پیشگیری از خارش بعد از لابیاپلاستی

وجود خارش در ناحیه واژن بعد از لابیاپلاستی برای افراد نگران کننده و آزار دهنده است از این رو همواره به دنبال راه هایی جهت درمان این خارش هستند.

برای پیشگیری از ایجاد خارش می توان موارد زیر را بیان نمود:

• محل ایجاد بخیه ها را باید مرتب تمیز و خشک نگه داشت و از وجود رطوبت در آن ناحیه باید جلوگیری نمود.
  • دو یا سه روز بعد از جراحی در زمان حمام رفتن باید تا حد امکان مدت زمان حمام خود را کوتاه کنید.
  • در زمان حمام رفتن از رفتن در داخل وان و یا نشستن روی سطح زمین جدا خودداری کنید.
  • برای شستشو دادن ناحیه تناسلی خود از آب ملایم به همراه صابون می توانید استفاده کنید ولی شوینده های قوی را اصلا به کار نبرید.
  • از وارد کردن فشار به ناحیه جراحی شده خودداری کنید.
  • برای خشک کردن ناحیه تناسلی و محل جراحی خود از دستمال هایی استفاده کنید که تمیز بوده و هیچ گونه پرزی ندارند.
  • می توانید برای خشک کردن ناحیه جراحی شده از سشوار استفاده کنید.
  • حتما دارو های بعد از لابیاپلاستی که توسط دکتر متخصص تجویز می شود را به موقع مصرف کنید.
  • حتما بعد از جراحی آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • یکسری از آنتی بیوتیک ها مالشی بوده و باید در ناحیه مورد نظر استفاده شوند و یکسری دیگر نیز آنتی بیوتیک های خوراکی هستند‌.
  • پزشکان برای بهبود سریع تر بخیه ها استفاده از پماد ها و کرم های ترمیم کننده را برای بیمار تجویز می‌ کنند.
  • باید کمتر بنشینید و لباس های نخی و خنک استفاده کنید تا از ایجاد خارش جلوگیری نمایید‌.
مطالعه بیشتر  ترمیم افتادگی واژن

درمان خارش بعد از لابیاپلاستی

پیش تر برای شما گفتیم که مهم ترین علت های ایجاد خارش بعد از لابیاپلاستی وجود عفونت و یا بهبود و جوش خوردن زخم ناحیه مورد نظر است.

برای درمان این خارش ایجاد شده باید راه های زیر را به کار گرفت:

• پزشک برای بهتر شدن خارش ایجاد شده پماد هایی را برای فرد تجویز می‌ کند که باید به ناحیه مورد نظر مالیده شود.
  • این پماد ها تسکین دهنده هستند ولی ممکن است موجب کمی سوزش در فرد شود.
  • بهترین کرم برای این منظور کرم مومتازون است.
  • از دیگر راه های درمان خارش استریل کردن ناحیه بخیه ها است.
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز باعث بهبود یافتن بخیه ها و کم شدن و جلوگیری کردن از خارش می‌شود.
  • استفاده از پماد زینک اکساید و درست شستشو دادن ناحیه مورد نظر میزان خارش را کم می کند.
  • استفاده کردن از کمپرس سرد و داشتن استراحت کافی در کم شدن خارش موثر است.

سخن پایانی

با توجه به علت های بیان شده برای خارش بعد از لابیاپلاستی، فرد باید تا حد امکان تمام توصیه های پزشک جهت مراقبت های بعد از جراحی را رعایت کرده.

تا از بروز عفونت در آن ناحیه و ایجاد خارش ناشی از آن پیشگیری کند.

رعایت مراقبت های توصیه شده روند بهبودی بیمار را سریع تر می کند و در جلوگیری از ایجاد خارش برای وی موثر است.