درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری چیست؟ آیا درد و فشار در ناحیه تناسلی در دوران بارداری طبیعی است؟ عوارض های ناشی از دوران بارداری چیست؟ آیا درد در ناحیه تناسلی بر روی زایمان خانم ها تاثیری می گذارد؟ درد و سنگینی واژن در بارداری به چه دلایلی بروز می کند؟

بارداری می تواند تغییرات چشم گیری را در بدن مادران به وجود بیاورد. که یکی از شایع ترین این تغییرات، احساس درد در ناحیه تناسلی یا واژن، پرینه و بین سوراخ واژن و مقعد است. دلایل زیادی می تواند باعث این تغییرات در خانم های باردار شود که در این مقاله به آن می پردازیم.

آیا درد و فشار در ناحیه تناسلی در دوران بارداری طبیعی است؟

تعداد زیادی از خانم های باردار در سه ماهه اول، دوم یا سوم بارداری خود احساس فشار و درد در اطراف ناحیه تناسلی حس می کنند.

این امر بسیار طبیعی است. برای مثال رحم خانم ها در اوایل بارداری اندازه ی یک پرتغال است که به مرور زمان در طول دوران بارداری به اندازه ی یک هندوانه و یا بزرگ تر از آن می رسد.

چرا که مادر باید در رحم خود دو فضا جداگانه هم برای جنین و هم برای جفت ایجاد کند تا جنین به راحتی بتواند از مادر تغذیه کند.

در بیشتر موارد، درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری فقط یک عارضه جانبی ناخوشایند بارداری است که ناشی از ضعیف شدن عضلات لگن و افزایش وزن است.

با این حال، گاهی اوقات یک علت شدیدتر نیاز به درمان دارد تا به زن و نوزاد آسیبی نرساند. به عنوان مثال، یک عفونت درمان نشده می تواند در سراسر بدن پخش شود و کودک را در معرض خطر قرار دهد. حتی ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

عضلات بسیار ضعیف لگن می تواند منجر به POP شود. این وضعیت دردناک درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری می تواند باعث بی اختیاری، درد در حین رابطه جنسی و تغییر در ظاهر اندام تناسلی شود.

برخی از زنان در دوران بارداری یا هنگام زایمان دچار آسیب های عضلانی می شوند. هورمون ریلکسین ممکن است خطر آسیب عضلانی را افزایش دهد. بنابراین مهم است که از نظر بدنی فعال باقی بمانید تا ماهیچه ها را قوی نگه دارید.

همیشه به جای پشت با پا بلند کنید و برای درد عضلانی غیرقابل توضیح به پزشک مراجعه کنید.

هر آسیبی که یک زن در دوران بارداری تجربه کند می تواند زایمان را دشوارتر کند. عوارض مربوط به بارداری همچنین ممکن است دوره پس از زایمان را دشوارتر کند، بهبودی را کندتر کند و به طور بالقوه به سلامت روان آسیب برساند.

در دوران بارداری، بسیاری از زنان احساس فشار یا سنگینی در اطراف واژن می کنند. این مورد طبیعی است و می تواند در سه ماهه اول، دوم یا سوم رخ دهد.

رحم یک زن باردار از اندازه یک پرتقال به اندازه یک هندوانه یا بیشتر بزرگتر می شود. بدن او نه تنها نیاز به فراهم کردن فضا و مواد مغذی برای رشد یک فرد جدید دارد، بلکه باید یک عضو کاملاً جدید به شکل جفت تولید کند.

با تغییرات بسیار زیاد، تعجب آور نیست که بسیاری از زنان متوجه تغییرات ناگهانی و غیرعادی در احساس بدن خود می شوند. فشار واژن، لگن یا فشار پایین شکم در هر سه ماهه بارداری شایع است.

برای آشنایی با علل و علائم فشار واژن در هر مرحله از بارداری و همچنین گزینه های درمانی و عوارض احتمالی، ادامه مطلب را بخوانید.

به همین دلیل تغییراتی نظیر: فشار در واژن، لگن یا اندام های تحتانی در هر سه دوره بارداری یک امر طبیعی برای خانم ها به حساب می آید.

آیا درد ناحیه تناسلی در بارداری خطرناک است؟

درد ناحیه تناسلی در بارداری

درد ناحیه تناسلی در بارداری

با شروع دوره بارداری تغییراتی محسوس و البته موقتی در بدن بانوان به وجود می‌ آید که برخی از آنها در کوتاه‌ مدت برطرف شده و برخی ممکن است تا پایان دوران بارداری با مادر همراه باشند.

یکی از مشکلاتی که برخی از بانوان از وجود آن شاکی هستند دردهای ناحیه تناسلی است که برای برخی آزاردهنده و برای برخی دیگر به صورت موقتی رخ می دهد.

اما سوالی که برای بانوان به وجود می آید این است که درد در ناحیه تناسلی ماندگار است یا بعد از پایان نه ماه بارداری به طور کامل از بین می رود؟

طبق تحقیقات انجام شده اغلب مادران این نکته را اعلام کرده‌ اند که دردهای ناحیه تناسلی بیشتر شبیه تیر کشیدن و موقتی هستند و پس از اتمام بارداری و نهایتا تا چند ماه بعد از آن به طور کامل بهبود پیدا می‌ کند.

متخصصان توصیه دارند که اگر این دردها به صورت مکرر اتفاق می‌ افتد حتما با یک متخصص در میان گذاشته تا در صورت بروز آسیب های جدی پزشک بتواند هرچه سریعتر فرآیندهای درمانی را آغاز کند.

در اغلب موارد درد ناحیه تناسلی به دلیل فشارهای مضاعفی است که به ناحیه لگن و مجاری ادراری وارد میشود و در اغلب موارد کاملا زودگذر هستند.

نکته قابل توجه این است که چه زمانی باید برای این نوع درد ها به پزشک مراجعه کرد و آیا در شرایط حاد پزشکان روش‌ های درمانی خاصی را انجام می دهند یا خیر.

برخی از مواقع دردی که در ناحیه تناسلی اتفاق می‌ افتد ممکن است آنقدر شدید باشد که فرد علاوه بر دردهای طاقت فرسا، قرمزی، تورم و خارش را در ناحیه تناسلی احساس کند، در چنین شرایطی این دردها کمی ناراحت کننده هستند که باید به پزشک مراجعه کرد.

برخی از بانوان درد ناحیه تناسلی را با فشاری که به بخش های پایینی رحم وارد میشود اشتباه می‌ گیرند اما باید بدانید که بزرگ شدن جنین در رحم مادر سبب میشود تا برخی از اندام ها کمی جابجا شده و فشار بیشتری به ناحیه مثانه و بخش‌ های لگنی وارد میشود همین امر ممکن است درد بسیار خفیفی را در ناحیه تناسلی به وجود آورد که اصلا جای نگرانی نداشته و نیازی به درمان‌ های خاص نخواهد داشت.

مطالعه بیشتر  نارسایی زودرس تخمدان

این دردها در صورت ادامه دار شدن و ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره مادر باید هرچه سریع‌تر بررسی شود.

پزشکان علت درد در ناحیه تناسلی را ایجاد اسپاسم های عضلانی می دانند و معتقدند که اگر مادر با این شرایط مواجه باشد می‌ تواند با روش‌ های مختلف از اسپاسم ناگهانی جلوگیری کرده و درد ناحیه تناسلی را هرگز تجربه نخواهد کرد.

از نشانه ها و عوارض بسیار محدود و کاملاً ساده دوران بارداری درد ناحیه تناسلی می باشد که نهایتا بهبود پیدا می‌ کند، اما این دردها زمانی خطرناک هستند که فرد مشکلات زیادی را تجربه کرده و به نوعی اختلالات بسیار شدید را در زندگی روزمره به وجود می آورد.

برخی از پزشکانی که در زمینه زنان و زایمان فعالیت دارند علت درد ناحیه تناسلی را تغییرات هورمونی در بدن بانوان می دانند و معتقدند که پس از اتمام بارداری وضعیت بدن مادر به حالت عادی بازگشته و فرد دیگر چنین دردهایی را تجربه نخواهد کرد.

بررسی میزان درد در دوره های مختلف بارداری

همانطور که گفته شد یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری درد در ناحیه تناسلی مادر است، اما برخی از پزشکان معتقدند که این دردها ممکن است از سه ماه دوم بارداری کمی بیشتر احساس شود.

در ماه های اول بارداری رشد جنین هیچ فشاری به بخش های لگنی وارد نمی کند و ممکن است مادر تغییرات محسوس را احساس نکند.

اما در سه ماهۀ دوم به دلیل رشد سریع تر جنین در رحم مادر ممکن است فرد دردهای لحظه‌ ای و موقت را در ناحیه تناسلی تجربه کنید که پزشکان علت آن را ترشحات بیشتر هورمون ها و افزایش سایز جنین دانسته و معتقدند که فشارهایی که به بخش های لگنی وارد میشود نهایتاً منجر به بروز این نوع درد خواهد شد.

اما اینکه دردها در چه دوره افزایش پیدا می‌ کند بستگی به سیستم جسمانی مادر دارد و حتی برخی از بانوان باردار به هیچ عنوان این درد را تجربه نمی کنند اما برخی دیگر ممکن است در سه ماهه اول، دوم و یا سوم این عارضه را تجربه کنند.

اغلب این دردها قابل تحمل هستند و در دوره‌ های کوتاه مدت بهبود پیدا می‌ کند اما باز هم تاکید میشود که اگر این دردها با حالت های ناخوشایند همراه بود مادر باید بررسی‌ های تکمیلی را انجام دهد.

پزشکان و متخصصان این دردها را خطرناک ندانسته و معتقدند که هیچ نوع آسیبی به سلامت مادر و جنین وارد نمی‌ کند.

اینکه این نوع درد ها در چه دوره ای از بارداری اتفاق بیفتد تفاوتی نداشته و معمولاً زودگذر و موقتی هستند.

پس بهتر است که در صورت مواجهه به چنین آسیبی نگران نشوید و اطمینان داشته باشید که تا پایان دوران بارداری چنین مسائلی به طور کامل بهبود پیدا می کند و هرگز چنین دردهایی را تجربه نخواهید کرد.

عوارض های ناشی از دوران بارداری چیست؟

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

یکی از عوارض ناخواسته دوران بارداری، فشار واژینال می باشد. که این فشار در اثر افزایش وزن و ضعف ماهیچه های لگن رخ می دهد.

ضعف شدید ماهیچه های لگن می تواند منجر به افتادگی لگن در خانم ها و درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری شود.

که همین امر بسیار درد ناک است. نشانه های بارز این عارضه را می توان به بی اختیاری ادرار و مدفوع، رابطه جنسی دردناک و همچنین تغییرات در ناحیه تناسلی اشاره کرد.

علاوه بر ضعف ماهیچه لگن،  عفونت ها نیر در خانم ها بسیار خطرناک است و ممکن است به مرور زمان در کل بدن خانم ها فراگیر شود و سبب زایمان زودرس در آن ها گردد.

در طول دوران بارداری و یا حتی در زمان زایمان بیشتر مادران دچار آسیب های ماهیچه ای می شوند.

هورمون ریلکسین یا هورمون آرام ‌بخش خود به تنهایی ممکن است درد های عضلانی را افزایش دهد. هورمون ریلکسین، توسط جفت و رحم در طول دوران بارداری تولید می شود و مایچه ها و مفاصل را شل می کند تا جنین فضای کافی و مناسبی را برای رشد در داخل رحم داشته باشد.

در نتیجه مادر را برای زایمان آماده می کند. همین امر منجر به درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری و فشار در ناحیه کمر و لگن می گردد.

بر همین اساس باید در دوران بارداری مادر حتما از لحاظ فیزیکی فعال باشد تا ماهیچه ها و مفاصل آن قوی شود و در این دوران به جای کمک گرفتن در هنگام بلند شدن از کمر، از پاهای خود استفاده کند.

حال اگر درد ها طاقت فرسا شد باید حتما به جراح زنان و زایمان جهت درمان مراجعه کند.

آیا درد در ناحیه تناسلی بر روی زایمان خانم ها تاثیر می گذارد؟

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری، می تواند مراحل پایانی زایمان را دشوار سازد و منجر به زایمانی سخت برای خانم ها گردد.

علاوه بر آن دوران نقاهت و بهبودی مادر بسیار دشوار و سخت تر و همچنین مشکلات روحی بسیاری را به همراه دارد.

همین طور که در بالا اشاره شد، فشار واژینال می تواند به عنوان عارضه ای ناخوشایند و دردناک در طول دوران بارداری محسوب شود. که همین امر موجب افزایش وزن و همچنین ضعیف شدن عضلات می شود.

اگر عضلات لگن بیش از حد ضعیف باشد خانم ها دچار عارضه POP می شوند. که این بیماری بسیار درد ناک می باشد و عوارضی را نیز برای آن ها به همراه دارد که این عوارض عبارتند از:

اما گاهی اوقات عوامل دیگری هم نیز ممکن است منجر به وضعیت های پیچیده تری در خانم ها گردد. که برای درمان آن باید حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند.

درد ممکن است ناشی از عفونت زنان باشد و اگر این عفونت درمان نشود به سر تا سر بدن منتقل می گردد و سبب به خطر افتادن جنین می شود. این موضع حتی می تواند زایمان زودرس را برای مادران به دنبال داشته باشد.

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد و سنگینی واژن در بارداری به چه دلایلی بروز می کند؟

علل های مختلفی وجود دارد که می تواند باعث فشار در ناحیه تناسلی یا واژن و حتی در عضلات لگن شوند که عبارتند از:

یبوست

یکی از عوامل شایعی که در طول دوران بارداری برای بانوان رخ می دهد، یبوست است. همین امر می تواند فشار و سنگینی را در ناحیه واژن به وجود بیاورد.

برای درمان این عارضه، مصرف میوه ها و غذاهایی که حاوی فیبر است و همچنین نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز، می تواند موثر باشد.

مطالعه بیشتر  مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

عفونت ادرار

از عوامل دیگری که منجر به درد و فشار در ناحیه تناسلی خانم ها می شود، عفونت ادرار است. در این زمان عفونت ادرار بیشتر از مواقع دیگر می باشد. به این صورت که اگر درد و ناراحتی را در هنگام ادرار احساس کردید و در این هنگام دچار تب هم شده اید، حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

برای درمان عفونت ادرار  بهترین راه مصرف آنتی‌بیوتیک است که میزان و دوز آنتی‌بیوتیک را پزشک مشخص می کند. اگر بیمار هنگام ادرار کردن سوزش و درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری داشته باشد می‌تواند با توصیه پزشک از داروهای مسکن استفاده کند.

اگر این عفونت درمان نشود، در دوران بارداری سلامتی مادر به خطر می افتند.

افتادگی لگن

افتادگی لگن هنگامی به وجود می آید که اندامی در داخل لگن، گاهی به سمت انتهای روده و گاهی به سمت واژن جا به جا شود. در واقع زمانی افتادگی رحم افزایش می یابد که فشار لگنی بیش از اندازه باشد.

افتادگی لگن را می تواند درمان کرد. اما ممکن است عوارضی را نظیر بی اختیاری ، درد شدید در ناحیه لگن و واژن را به همراه داشته باشد.

بی اختیاری ادرار و یا مدفوع در خانم های باردار زمانی رخ می دهد که، خانم های باردار به صورت ناگهانی احساس درد و فشار در ناحیه لگن خود احساس کنند. در این مواقع حتما باید به پزشک زنان جهت درمان مراجعه کنند.

نارسایی و ضعف دهانه رحم

مطالعات نشان داده است که، بسیاری از خانم ها دچار ضعف در دهانه رحم می باشند. بر همین اساس مادرانی که با این عارضه رو به رو هستند، ممکن است دچار زایمان زود رس و یا حتی منجر به سقط جنین گردند. زیرا برای نگه داشتن رحم، دهانه رحم قدرت کافی را ندارد. اگر این بیماری به موقع تخشیص داده شود، می توان آن را درمان کرد.

خانم هایی که در اوایل بارداری دچار درد و فشار در ناحیه تناسلی یا واژینال هستند، برای بررسی دهانه رحمشان باید حتما به پزشک زنان و زایمان مراجعه نمایند.

چرا که ممکن است عواملی نظیر زایمان های قبلی و یا جراحات گذشته سبب ضعیف شدن دهانه رحم شده باشد. همین امر منجر به عوارض جبران ناپذیری برای مادر و جنین می گردد.

زمان مراجعه به پزشک

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

زنان باید در دوران بارداری به طور منظم به پزشک یا ماما مراجعه کنند. استفاده از این بازدیدها برای بحث در مورد همه علائم، حتی اگر جزئی به نظر می رسند، حیاتی است.

در اوایل بارداری، زنان ممکن است تنها هر چند هفته یکبار به پزشک مراجعه کنند. اگر فشار یا درد شدیدی را تجربه می کنند یا علائم دیگری مانند تب، ادرار دردناک، خونریزی یا تغییر در حرکات نوزاد دارند، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

درمان سریع شرایط بارداری می تواند هم زن و هم جنین را نجات دهد.

درد واژن برای اکثر افراد یک بخش طبیعی از بارداری است. اگرچه چند تغییر جزئی در شیوه زندگی می تواند کمک کننده باشد، پزشک بهترین منبع راهنمایی است، به خصوص در سه ماهه بعدی بارداری.

علاوه بر این، گزینه های مختلفی برای درمان درد حاملگی واژن وجود دارد که می توانید درباره آنها تحقیق کنید.

فقط به یاد داشته باشید که برخی از شرایط، مانند عفونت یا بی نظمی در دهانه رحم، می تواند به طور بالقوه منجر به سقط جنین شود.

به همین دلیل است که همیشه ایده خوبی است که ابتدا در مورد هرگونه سوال، نگرانی یا درمان احتمالی با پزشک صحبت کنید.

علت درد ناحیه تناسلی در دوران بارداری

دوران بارداری برای بسیاری از بانوان حسی خوشایند خواهد بود اما باید بدانید که با رشد جنین ممکن است مادران عوارض و آسیب‌ های مختلف را به صورت موقت تجربه کنند که همه این عوامل اگر به درستی کنترل شوند پس از پایان دوره بارداری به اتمام خواهند رسید.

یکی از عوارض شایع دوران بارداری برای بانوان درد در ناحیه تناسلی می باشد. بسیاری از متخصصان پس از چکاپ ها و بررسی‌ های دقیق و گسترده متوجه شده‌ اند که با رشد جنین ممکن است فشار های بیشتری به ناحیه تناسلی مادران وارد شود، که امری شایع و بدون عارضه خواهد بود.

اما لازم است بدانید که با رشد جنین ممکن است به اندام‌ های داخلی و شکمی فشارهایی وارد شود و باعث جابجایی موقتی آنها گردد، در چنین شرایطی ممکن است مادر این فشارها را به صورت درد در ناحیه تناسلی تجربه کند.

اما نکته مهم این است که اگر درد در ناحیه تناسلی برای مدت زمان طولانی به صورت مستمر ادامه پیدا کرد، بهتر است برای بررسی بیشتر به مراکز مربوطه مراجعه کرده و از پزشکان و متخصصان درخواست کنید که عارضه پیش آمده را دقیق‌تر بررسی کنند.

از دلایل درد واژن در دوران بارداری می توان به تغییرات هورمون‌ های اشاره کرد.

افزایش و کاهش هورمون ها ممکن است علتی بر خشکی واژن باشند که در ناحیه واژن با احساس درد نمایان میشود، که البته هنگام مقاربت می‌ تواند درد‌های بسیار زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد.

رشد جنین عامل اصلی بزرگ شدن رحم می باشند که هرگونه فشار به واژن و ماهیچه های اطراف آن می‌ تواند حس درد برای مادر به وجود آورد.

ارتباط عفونت با درد ناحیه تناسلی در بارداری

زمانی که بانوان اقدامات اولیه را برای بارداری انجام می دهند، متخصصان چکاپ ها و معاینات مربوطه را انجام می‌ دهند تا اطمینان حاصل نمایند که فرد هیچگونه عفونتی در ناحیه واژن نداشته باشد.

اما اگر بارداری به صورت ناخواسته اتفاق بیفتد و فرد عفونت های کهنه و یا جدید در ناحیه واژن داشته باشد، ممکن است با بزرگ شدن رحم دچار التهاب در نواحی رحم و یا مثانه شود که نهایتاً با ایجاد درد در ناحیه تناسلی نمایان خواهد شد.

پزشکان تاکید فراوانی بر بهبود انواع عفونت در ناحیه تناسلی دارند زیرا می تواند آسیب ها و مشکلات زیادی را در دوران بارداری برای مادران به وجود آورد.

چند راه حل مناسب برای کاهش درد ناحیه تناسلی در دوران بارداری

اگر مادران باردار بتوانند جسم خود را در شرایط مساعد قرار دهند، می‌ توانند میزان درد و التهابات ناحیه تناسلی را تا حد زیادی کاهش دهند. اگر مادران به پهلوی چپ دراز بکشند، گردش خون با روش مناسب تری انجام میشود و فشار از واژن کاهش پیدا می‌ کند.

همچنین بهتر است هنگام نشستن بر روی صندلی در حالتی قرار بگیرند که پاها از سطح زمین کمی بالاتر باشد. حمام گرم و یا تمرینات ساده مانند یوگا می‌ تواند به تقویت و آرامش عضلات شما کمک شایانی نمایند.

اگر پیش از بارداری، حین بارداری و پس از آن تمرینات مربوط به کف لگن را انجام دهید با تقویت ماهیچه ها و عضلات بدن هرگز این دردها را تجربه نخواهید کرد.

مطالعه بیشتر  درمان تورم بعد از لابیاپلاستی

سه ماهه دوم بارداری از کی شروع میشود؟

درد در بارداری

درد در بارداری

معمولاً در سه ماهه اول بارداری جنین بسیار کوچک بوده به گونه ای که مادر تفاوتی برای حضور آن احساس نخواهد کرد.

اما همه داستان از سه ماهه دوم بارداری شروع میشود، به گونه ‌ای که مادر به محض ورود به سه ماهه دوم، بزرگ شدن جنین را به وضوح احساس کرده و ممکن است در هفته های ۱۷ تا ۲۰ تکان های شدید نوزاد را نیز به وضوح احساس نماید.

اما باید بدانید که بیشترین میزان تغییرات جسمانی مادر در سه ماهۀ دوم بارداری رخ می دهد، به گونه ای که شکم بزرگتر شده و ترشح هورمون ها نیز بیشتر میشود و حتی قدرت جسمانی مادر هم افزایش خواهد یافت و البته تحریک غدد شیری باعث میشود تا مادر نهایتاً در ماه نهم توانایی شیردهی را داشته باشد.

معمولاً سه ماهه دوم بارداری با تغییرات محسوس همراه خواهد بود به گونه‌ ای که علاوه بر بزرگ شدن شکم، مادر انرژی بیشتری داشته و جنین هم با سرعت بالاتری رشد می‌ کند، به گونه‌ ای که هر روز از روزهای قبلی بزرگ تر و تکامل یافته تر می باشد.

معمولاً بانوان زمانی که متوجه بارداری میشوند از دوره آخرین قاعدگی خود بارداری را اعلام می کنند، به گونه ‌ای که روز اول آخرین دوره قاعدگی، روز اول بارداری نامگذاری میشود و از همان دوره متخصصان هفته ها را شمارش کرده و سن جنین را مشخص می کنند.

سه ماه پس از آخرین قاعدگی، مادر وارد دوره دوم بارداری میشود که اصطلاحاً به آن سه ماهه دوم بارداری گفته میشود، که معمولا مادر شرایط جسمانی متفاوتی را تجربه کرده و باید آزمایشات و سونوگرافی های مختلف و متعدد را برای آگاهی از وضعیت خود و جنین انجام دهد.

در سه ماهه دوم بارداری ممکن است مادر مشکلاتی مانند یبوست، دردهای مفصلی و یا هموروئید را تجربه کند که البته این درد ها و آسیب‌ ها گذرا بوده و ماندگار نخواهند بود و به همین دلیل است که مادران حتماً باید دوره دوم بارداری یعنی سه ماهه دوم بارداری را با حساسیت و مراقبت بیشتری طی کنند.

به طور کلی سه ماهۀ دوم بارداری با تغییرات محسوسی مواجه میشوید که از شایع ترین آن ها می توان به برطرف شدن حالت تهوع اشاره کرد.

در سه ماهۀ اول بارداری مادر حالت تهوع زیاد و میل به غذای بسیار کمی خواهد داشت اما با شروع سه ماهه دوم مادر باید نیاز جنین را از طریق مواد خوراکی برطرف کند.

به همین دلیل گرسنگی زیاد و ویار جای خود را به حالت تهوع می دهد و مادر تمایل به مصرف خوراکی های مختلف دارد.

با شروع سه ماهه دوم بارداری حجم خون مادر افزایش می یابد و به همین دلیل نیاز به مصرف آهن، هم به صورت مکمل هم به صورت خوراکی بیشتر خواهد شد.

به همین دلیل متخصصان توصیه می‌ کنند که خوراکی هایی مانند انواع مغزیجات، گوشت قرمز، کشمش و دیگر خوراکی های خون ساز را حتماً در این دوره استفاده کنید تا علاوه بر تامین نیاز جنین، سلامت جسمانی مادر نیز حفظ شود.

علت درد ناحیه تناسلی در سه ماه دوم بارداری

در دوران بارداری مادر شرایط جسمانی متفاوتی را تجربه می‌ کند که این تغییرات گاها قابل تحمل و برخی مواقع درد آور می باشد.

یکی از مشکلات و عوارضی که ممکن است بانوان در سه ماهه دوم بارداری تجربه کنند، درد ناحیه تناسلی می باشد که معمولا امری اجتناب ناپذیر بوده و با شدت‌ های مختلف برای بانوان اتفاق می‌ افتد.

به عنوان مثال برخی از درد ها به حالت تیر کشیدن هستند که بسیار سخت بود و ممکن است مادر احساس ناراحتی بیشتری داشته باشد.

برخی از دردهای ناحیه تناسلی ممکن است مقطعی و برخی دیگر مکرر و مداوم باشند که پزشکان متخصص راه های مختلف را برای درمان این عارضه در پیش خواهند گرفت.

یکی از مهمترین دلایلی که ممکن است باعث درد در ناحیه تناسلی شود، بزرگ شدن رحم است.

زمانی که نوزاد رشد می کند فضای بیشتری را در رحم اشغال کرده که باعث فشار به نواحی مختلف بدن مادر خواهد شد، که نهایتاً با درد در ناحیه تناسلی بروز پیدا می‌ کند.

از طرف دیگر ترشح هورمون های مختلف می تواند عاملی برای بروز درد در نواحی مختلف بدن به ویژه ناحیه تناسلی باشد.

ترشح هورمون ها تأثیر بسیار زیادی بر شرایط سنی مادر داشته که امری اجتناب ناپذیر است، اما با اتمام دوره بارداری بدن مادر به حالت اولیه باز می گردد.

متخصصانی که در زمینه زنان و زایمان فعالیت دارند به همه مادران توصیه می‌ کنند که حتماً در دوره‌ های قبل از بارداری و حین بارداری از سلامت ناحیه واژن مراقبت کنند تا مشکلاتی مانند عفونت را تجربه نکنند.

عفونت یکی از بزرگ ترین دلایلی است که ممکن است بانوان در سه ماهه دوم بارداری درد ناحیه تناسلی را تجربه کنند، در چنین شرایطی مادر نمی تواند از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کند و ممکن است عفونت شدید شده و درد بیشتری را برای آنها به همراه آورد.

در هر صورت رعایت بهداشت فردی می‌ تواند به پیشگیری از عفونت کمک شایانی کند.

معمولا بسیاری از بانوان در هفته های آخر بارداری به دلیل باز شدن دهانه رحم درد های زیادی را در ناحیه تناسلی تجربه می کنند، اما اگر این دردها در ماه های اولیه و در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد کمی نگران کننده بوده که حتماً باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

از شایع‌ ترین دلایل درد ناحیه تناسلی می توان به بزرگ شدن جنین اشاره کرد، زمانی که سر جنین رشد می کند و اگر به سمت پایین هم باشد فشار مضاعفی بر رحم، مثانه و اندام‌ های تناسلی مادر وارد کرده که ممکن است مادر درد های مکرر، درد های برشی و یا تیر کشیدن را نیز تجربه کند.

به طور کلی باید بدانید که درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری امری کاملا شایع است.

اما متخصصان روش های مناسبی برای کنترل و تسکین درد به مادر ارائه می دهند تا بتوانند این شرایط حساس را به سلامت سپری کنند. درد ناحیه تناسلی در سه ماهه دوم بارداری کاملا شایع و بی خطر است و خود به خود بهبود می یابد.

تیر کشیدن و درد واژن در دوران بارداری

تیر کشیدن و درد گرفتن واژن که به آن lightning crotch گفته میشود در قسمت های مختلفی از بدن مادر مانند بخش های پایینی شکم، واژن (ناحیه تناسلی)، درد گرفتن بخشی از لگن و بخش راست رودی نیز احساس میشود.

درد ناگهانی و تیز شبیه به سوزش، دردی مانند شوک الکتریکی و یا ممکن است لرزش شدید را نیز احساس کنید تیر کشیدن و درد گرفتن واژن در دوران بارداری ممکن است چند ثانیه ای نیز طول بکشید و ول کند و اگر این اتفاق طولانی شد به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بهترین پزشک متخصص زنان و زایمان در تهران

دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی، بهترین فرد برای تشخیص و درمان بیماری های رایج زنان و انجام مراقبت ها و تست های بعد از دوران بارداری، درمان ناباروری و یا انجام عمل های زیبایی در بخش واژن می باشند. ایشان دارای گواهینامه از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده. مطب ایشان واقع در میرداماد تهران است. برای دریافت مشاوره و نوبت دهی می توانید به سایت ایشان مراجعه کرده.

با شماره تماس های درج شده در این سایت تماس حاصل فرموده و به صورت آنلاین یا حضوری نوبت بگیرید؛ همچنین جهت نوبت دهی با ایشان تماس حاصل فرمایید.

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

پیج اینستاگرام دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال آپارات دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال نماشا دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

———————————————————–

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button