واریکوسل و رابطه آن با ناباروری

واریکوسل و رابطه آن با ناباروری ؟ دلایل به وجود آمدن واریکسل چیست ؟ علائم بیماری واریکوسل چیست ؟

این بیماری در آقایان زمانی اتفاق می افتد که رگ های خون رسان موجود در کیسه بیضه، به دلیل مختل شدن خون رسانی و گردش خون در کیسه عملکرد و کنترل خود را از دست می دهند.

این بیماری در سنین جوانی و میانگین بین ۱۵ تا ۲۵ سال به چشم می خورد.

واریکوسل اگرچه ممکن است در هر دو بیضه و دو سمت بدن به وجود بیاید. اما عمدتا یک سمت را درگیر می کند.

توجه کنید این عارضه معمولاً دردی ندارد اما در مواردی که به مدت طولانی ایستاده باشید ممکن است در نواحی تناسلی درد احساس شود که با دراز کشیدن به پشت و استراحت بهبود می یابد.

شایان توجه است که واریکوسل دلیل قطعی برای بروز ندارد و ممکن است در هر فردی ایجاد شود.

اما اکثر پزشکان بر این باورند که حرارت بالا در ناحیه تولید مثلی آقایان برای طولانی مدت و کاهش اکسیژن می تواند از علل اصلی ایجاد واریکوسل باشد.

دلایل به وجود آمدن واریکسل چیست ؟

دلایل دیگری برای بروز وجود دارد که عبارت اند از :

دخانیات :

مصرف دخانیات اعم از کوکائین، نیکوتین، هروئین، مورفین، الکل، سیگار و تنباکو با مختل کردن چرخه هورمونی سبب بهم خوردن نظم نوسانات هورمون ها شده است. بدین ترتیب عروق بیضه را درگیر کرده و واریکوسل به وجود می آید.

مطالعه بیشتر  درد در ناحیه تناسلی در دوران بارداری

ترشح هورمون محرک جنسی LH از سلول های هیپوفیز پیشین سبب می شود سلول های بینابینی تحت تاثیر قرار بگیرد و بدین ترتیب ترشح هورمون مردانه یا توستسترون در خون افزایش یابد.

مقدار طبیعی LH سبب عملکرد صحیح این دستگاه می شود اما افزایش غیر طبیعی این هورمون سبب کوچک شدن بیضه ها می شود. رگ های خون رسان بیضه با افزایش حجم سبب نرم شدن بافت کیسه بیضه می شود. که خود دلیلی بر بروز واریکوسل است.

سن :

باروری هم برای خانم ها و هم برای آقایان در سنین خیلی پایین و همچنین در سنین خیلی بالا به نگرانی  تبدیل شده است.

دوره باروری در سنین جوانی مناسب تر و با بالاترین احتمال انجام می شود. لذا هر چه سن بالا تر رود، احتمال تنگی عروق بیضه بیش تر و شانس ابتلا به واریکوسل نیز افزایش می یابد.

اگرچه خود این عارضه زیاد خطرناک نیست اما می تواند باروری را با مشکل رو به رو کند.

دلایل زیادی برای پدید آمدن این بیماری وجود دارد. که با خواندن این مقاله می توانید به مهم ترین مسائلی که سبب بروز بیماری واریکوسل در افراد می شود را پی ببرید.

واریکوسل و رابطه آن با ناباروری

علائم بیماری واریکوسل چیست ؟

واریکوسل علائم و نشانه هایی دارد که عبارت اند از :

• تغییر سایز
  • شکل ، ظاهر و رنگ بیضه ها
  • بزرگ شدن غیر طبیعی و تورم بیضه ها
  • کوچک شدن بیش از حد بیضه ها
  • مشکلات باروری و عدم تولید اسپرم سالم

تمامی این موارد از شایع ترین علائم بروز واریکوسل به حساب می آید.

مطالعه بیشتر  مراقبت های بعد از زایمان سزارین

چگونه می توان بیماری واریکوسل را تشخیص داد؟

معمولا خود فرد متوجه واریکوسل نمی شود اما با معاینات پزشکی و انجام روش های فیزیکی می توان بیماری واریکوسل را تشخیص داد.

بنابراین توصیه می شود با دیدن هر یک از علائم گفته شده با پزشک متخصص زنان مشورت نمایید.

عوارض بیماری واریکوسل چیست ؟

ناباروری چه اولیه و چه ثانویه از عوارض مهم و جدی واریکوسل است.

در حدود ۳۰ تا۴۰ درصد آقایانی که مشکل ناباروی اولیه دارند، مبتلا به واریکوسل هستند.

ناباروری اولیه به زمانی گفته می شود که زوجین پس از دوازده ماه رابطه جنسی محافظت نشده، قادر به باروری نباشند.

ناباروری ثانویه از دیگر عوارض نگران کننده واریکوسل است. که علت ۴۵ تا ۸۱ درصد ناباروری ثانویه، واریکوسل است.

به گونه ای که زوجین بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده بارداری موفق نداشته باشند، ناباروری ثانویه اطلاق می شود‌.

امیدوارم با مطالعه این مقاله و رعایت نکات گفته شده در راستای سلامتی خود و نسل آینده تلاش کنید.

بهترین پزشک متخصص زنان و زایمان در تهران

دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی، بهترین فرد برای تشخیص و درمان بیماری های رایج زنان و انجام مراقبت ها و تستهای بعد از دوران بارداری، درمان ناباروری و یا انجام عمل های زیبایی در بخش واژن می باشند.

ایشان دارای گواهینامه از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.

مطب ایشان واقع در میرداماد تهران است.

برای دریافت مشاوره و نوبت دهی می توانید به سایت ایشان مراجعه کرده و با شماره تماس های درج شده در این سایت تماس حاصل فرموده و به صورت آنلاین یا حضوری نوبت بگیرید.

مطالعه بیشتر  بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر

واریکوسل خفیف – درمان واریکوسل خفیف با دارو – آیا با واریکوسل خفیف میتوان باردار شد -درمان واریکوسل — واریکوسل و رابطه آن با ناباروری آن با ناباروری  – واریکوسل و رابطه آن با ناباروری