عفونت های زنان

عفونت های زنان

عفونت های زنان

عفونت های زنان

عفونت های زنان چیست؟ درمان این بیماری به چه صورت است؟ علائم آن چیست؟

در این مقالهقصد داریم به برخی از عفونت هایی که برای بانوان به وجود می آید چه در دوران نوجوانی و چه در دوران بارداری اشاره کنیم.

عفونت های زنان شامل 4 مورد زیر است:

  • ویروسی
  • انگلی
  • میکروبی
  • قارچی

عفونت های قارچی

در میان این عفونت های موجود در بین بانوان، عفونت های قارچی شایع ترین نوع عفونت در میان زنان است. که علائم آن به شکل ترشحات پنیری و ترشحات سفید زیادی است. این ترشحات همراه با خارش شدید و گاهی سوزش همراه است. تشخیص این عفونت با معاینه توسط پزشک متخصص به راحتی امکان پذیر خواهد بود. بعد از تشخیص عفونت قارچی دکتر متخصص میتواند به راحتی این بیماری را با توجه به نوع آن درمان کند.

عفونت های باکتریایی

در عفونت های باکتریایی معاینه توسط پزشک انجام میشود. بر اساس تصمیم پزشک قرص های آنتی بیوتیک برای فرد بیمار تجویز خواهد شد.

عفونت های انگلی

عفونت های انگلی درمان های مخصوص به خود را دارد. با مراجعه فرد مبتلا به دکتر و تشخیص این نوع عفونت دکتر اقدامات لازم را انجام میدهد.

عفونت های ویروسی

در آخر عفونت های ویروسی مطرح هستند که بیشتر شامل هرپسه تناسلی است. در واقع این عفونت به عنوان تبخال تناسلی یا زگیل تناسلی هم شناخته میشود. این عفونت باید با تشخیص پزشک شناخته شود و حتی ممکن است گاهی اوقات برای شناسایی این عفونت نمونه گیری از فرد انجام شود. درمان این بیماری با صبر و شکیبایی و رعایت فرد بیمار میسر است.

عفونت های ادراری در دوران بارداری

در ادامه این مقاله میخواهیم در مورد عفونت ادراری در خانم های باردار صحبت کنیم. اولین سوال که در رابطه با این موضوع به وجود می آید این سوال است که چرا این عفونت در زنان باردار شایع بوده و به وجود می آید؟

علت های ایجاد عفونت ادراری

  1. یکی از این دلایل این است که در این دوران سطح پروژسترون بانوان افزایش می یابد. بالا رفتن سطح پروژسترون باعث می شود که عضلات مثانه و همینطور عضلات حالب ریلکستر بشوند. همین امر باعث میشود میزان زمانی که ادرار در داخل مثانه باقی می ماند بیشتر شود. در نتیجه همین مدت زمانی که ادرار در داخل مثانه باقی خواهد ماند باعث می شود که برخی از باکتری ها زمان این را داشته باشند تا در داخل مثانه رشد کنند و باعث عفونت های ادراری شوند.
  2. نکته بعدی در رابطه با موضوع عفونت ادار در دوران بارداری این هست که خانم های باردار در سه ماهه دوم و سوم  بارداری به دلیل افزایش سایز شکم در شستشوی خود دچار مشکل میشوند. باکتری های ناحیه پوست آن ها ممکن است به پیشراب ها منتقل شود زیرا پیشراب ها  در این دوران دچار ضعف شده در نتیجه عضلات آن ها شل می شود. بهداشت ناحیه تناسلی در این دوران نقش مهمی را در عفونت های ادراری دارد.
  3. گزینه بعدی فشاری است که در این دوران به رحم وارد میشود.
مطالعه بیشتر  مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

سوالاتی در رابطه با عفونت ادراری

در ادامه این مقاله میخواهیم به سوالاتی بپردازیم که ممکن است برای بانوان باردار که در این دوران به این عفونت دچاره شده اند بپردازیم.

  •  آیا بانوانی که دچار عفونت شده اند ممکن است زایمان زودرس داشته باشند؟

جواب به این سوال مثبت است. زمانی که عفونت در هر بافتی به وجود می آید باعث میشود تا سلول های آن قسمت از بافت بدن دچار صدمه شوند. صدمات ناشی از عفونت در داخل مثانه یا کلیه ها باعث میشود ناحیه شکمی و لگنی به تبع آن بیماری دچار التهاب شده که این التهاب میتواند چسبندگی جفت به دیواره رحم را تحت تاثیر قرار بدهد. حتی ممکن است باعث سقط جنین هم شود.

این واکنش ها به غیر از این نکته ممکن است باعث ورود میکروب به داخل خون و ایجاد عفونت ها یک زمینه ای را ایجاد کند که باعث شود یک سری مواد تولید بشود. این مواد تولید شده درخون  ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.این شرایط ممکن است فرد باردار را به این سمت سوق دهد که جنین را سقط کرده و بارداری را پایان دهد. این شرایط زمانی ایجاد میشود که این بیماری دیر تشخیص داده شود و مورد درمان قرار نگیرد.

  •   علامت و نشانه های عفونت ادراری در دوارن بارداری چیست؟

بیشتر خانم های باردار عفونت های اداری را در قسمت مثانه خود جستجو میکنند. در صورتی که سیستم اداری خانم ها از قسمت بالا شامل کلیه ها ، حالب، مثانه و مجرا است. هرکدام از این اجزا میتواند دچار عفونت شود و هر کدام علائم منحصر به فرد خود را دارد.

مجرا به دلیل اینکه در خانم ها سایز کوچک و کوتاه تری را دارا است کمتر به صورت جدا دچار عفونت میشود. بیشتر با بقیه اجزای نام برده شده (مثانه) دچار عفونت خواهد شد.

علائم عفونت مثانه

  1. عفونت های مثانه علائمی مختلفی را دارد که ممکن است برخی از این عفونت ها به صورت تحریکی باشد. یعنی فرد بیان میکند که تکرر ادرار یا سوزش ادرار دارد. یا ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شده باشد.
  2. از عفونت های دیگر مثانه یک دردی است که در ناحیه زیر ناف تا زیر استخوان تناسلی به وجود خواهد آمد.
  3. اگر عفونت مثانه شدید باشد و وارد سیستم گردش خون شده باشد ممکن هست فرد باردار دچار تب هم بشود.

علائم عفونت کلیه

در مورد علائم عفونت کلیه ها میتوان این مورد را بیان کرد:

  1. دارای درد در مناطق کلیوی یا یک سمت یا هر دو سمت هستند
  2. ایجاد تهوع و استفراغ
  3. فرد ممکن است در این نوع از عفونت با انجام آزمایشات متوجه شود که عفونت وارد خون شده است.
  4. بالا رفتن گلبول های سفید.

در مواردی هم دیده شده است که فرد با مراجعه به پزشک دارای هر دوتا علائم عفونت ها شده باشد. یعنی هم درد در نواحی پهلو وجود داشته باشد هم در زیر ناف و هم دارای سوزش ادرار باشد.

اطلاعاتی در مورد عفونت واژن

یکی از عوارض شایع برای بانوان عفونت در ناحیه واژینال می باشد، که ممکن است افراد به صورت ژنتیکی و یا بر اثر عوامل مختلف عفونت های باکتریایی را در نواحی واژن تجربه کنند.

مطالعه بیشتر  زایمان در میرداماد

اگر به محض بروز علائم اولیه عفونت سریعاً به پزشک مراجعه نمایید، می توانید از شدت گرفتن عارضه پیش امده جلوگیری کرده و مشکلی پیش آمده را به سرعت درمان نمایند.

باید بدانید که عفونت واژن کشنده نیست اما می تواند در صورت عدم درمان مشکلات زیادی را برای بانوان به همراه داشته باشد و طول درمان آن‌ها را نیز افزایش دهد.

خطر عدم درمان عفونت قارچ واژن

خطر عدم درمان عفونت قارچ واژن

خطر عدم درمان عفونت قارچ واژن

یکی از حساس ترین نقاط بدن بانوان ناحیه واژینال است که گاها ممکن است در معرض آسیب ها و بیماری‌ های گوناگون قرار بگیرد.

یکی از آسیب های شایع برای ناحیه واژینال بروز عفونت‌ های قارچی می باشد که در صورت عدم درمان و رسیدگی به موقع به خطرات بزرگ و جبران ناپذیر تبدیل خواهند شد.

مسئله بسیار مهم این است که پس از بروز عفونت باید به پزشک مراجعه کرده و راه های درمان را آغاز کنید، اما در مرحله اول این عفونت ها باید شناسایی شوند و فرد می‌ تواند با مراجعه به پزشک و گاها دارو درمانی این عارضه را بهبود ببخشد.

عفونت قارچی در ناحیه واژن با ترشحات غیرعادی و یا رنگی نمایان می‌ گردد و بوی بسیار بد یا رنگ سبز ترشحات واژن نشانه ای از بروز عفونت خواهد بود.

عفونت در هر نقطه از بدن با علائم مختلفی نمایان می‌ شود، به عنوان مثال اگر عفونت در ناحیه سر. سینه و دیگر بخش‌ ها باشد فرد تب و لرزهای شدید یا خفیف را تجربه خواهد کرد، اما در اکثر مواقع عفونت در ناحیه واژن هیچ علائمی نداشته و تنها با درد در ناحیه زیر شکم و یا تغییر رنگ و بوی بد ترشحات نمایان می‌گردد.

در هر صورت باید این علائم را جدی گرفته و هر چه سریعتر برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید زیرا عدم درمان به موقع عفونت قارچی خطر ابتلا به بیماری های سخت تر را فراهم کرده و ممکن است فرد را با توده های سرطانی بدخیم درگیر کند.

اگر عفونت قارچی در ناحیه واژن باقی بماند، به بخش های بالاتر هم کشیده شده و می‌ تواند سایر اندام های حیاتی و حساس را تحت تاثیرات مخرب قرار دهد، قطعاً هر گونه آسیب ناحیه رحم باید طی مدت کوتاهی درمان شود و در غیر این صورت می‌ تواند آسیب‌ های جبران‌ ناپذیری را به همراه آورد.

در صورت عدم درمان عفونت قارچی واژن این آلودگی به رحم و مثانه انتقال پیدا کرده و آسیبی برای این دو عضو حیاتی به وجود می‌ آورد که گاها اختلالاتی نظیر دردهای شدید در دوران قاعدگی، دردهای شکمی، سوزش ادرار و یا خونریزی های پیوسته و نامتعارف نمایان خواهد شد.

بهتر است پیش از انتقال عفونت قارچی به اندام های داخلی هر چه سریع‌ تر اقدامات لازم را برای درمان انجام دهید، هر چند که پیشگیری از بروز این اتفاق بهترین راه است اما گاهی بر اثر بی‌ احتیاطی و عدم توجه کافی عفونت قارچی اتفاق می‌ افتد.

بهتر است که برای پیشگیری از این عارضه حتما به سلامت خود رسیدگی کرده و به محض مشاهده علائم اولیه حتماً به پزشک مراجعه نمایید، اگر عفونت قارچی از واژن به رحم کشیده شود و این عارضه درمان نگردد.

مطالعه بیشتر  درمان بی اختیاری ادرار در خانم ها

پزشکان مجبور می‌ شود که بر اثر آسیب های بسیار زیادی که به رحم وارد شده است این عضو حیاتی را از بدن خارج کنند که در افراد جوان‌ تر عدم باروری اتفاق افتاده و در افرادی که در سنین میانسالی هستند می تواند تعادل هورمونی را برهم بزند.

با این حال باید سلامت ناحیه واژن را جدی گرفته تا بتوانید از دیگر اندام‌ های حیاتی به خوبی محافظت کنید.

عوارض شایع وجود عفونت در واژن

هرگونه خارش، سوزش و یا درد در واژن می تواند نشانه ای از وجود عفونت باشد. اگر هنگام ادرار کردن درد و یا سوزش بسیار شدید را احساس می کنید باید به وجود عفونت شک کرده و بررسی‌ های لازم را انجام دهید.

خونریزی، لکه بینی و یا درد هنگام مقاربت می‌ تواند نشانه‌ ای از وجود عفونت در واژن باشد.

عفونت ‌ها ممکن است با بوی بد و ترشحات رنگی همراه باشند.

معمولاً ترشحات پنیری و یا ترشحات رنگی از علایم شایع وجود عفونت واژن خواهند بود که اگر بتوانید با معاینات اولیه متوجه حضور عفونت شوید، با دارو درمانی های کوتاه مدت عارضه پیش آمده را درمان کرده و عفونت به بخش‌ های داخلی بدن نفوذ نخواهد کرد.

علت بروز عفونت در واژن

وجود عفونت در ناحیه واژن ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، که چند نوع از شایع‌ ترین آنها را برایتان بازگو خواهیم کرد.

داشتن رابطه جنسی و یا عدم رعایت بهداشت فردی از دلایل شایع بروز عفونت به شمار می‌ آید. مصرف کورتون و یا  قرص‌ های ضدبارداری عواملی هستند که می‌ توانند باعث بروز عفونت قارچی در واژن شوند.

بارداری، مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها و ابتلا به بیماری‌ هایی مانند دیابت از دلایل شایعی هستند که می‌ تواند عفونت ناحیه واژن را برای بانوان به همراه داشته باشد.

در این صورت باید بدانید که استفاده از لوازم بهداشتی شخصی یا شست و شو با انواع شوینده های مناسب ناحیه واژن می تواند عارضه پیش آمده را درمان کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری نمایند.

البته مهم این است که در صورت بروز عفونت اگر نیاز است دارو درمانی را آغاز کرده تا بتوانید عفونت پیش آمده را به طور کامل بهبود ببخشید.

نکته پایانی در مورد عفونت واژن

بسیاری از بانوان ممکن است در طول زندگی چندین بار با عفونت در ناحیه واژن مواجه شوند، اما این عفونت ها تنوع بسیار زیادی داشته و روش درمانی مختلفی خواهند داشت.

به محض مشاهده علائم اولیه و یا هرگونه درد در ناحیه شکم بهتر است به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای بررسی بیشتر انجام دهید.

اگر عفونت سریعاً درمان شود دیگر بخش های واژن را تحت تاثیر قرار نداده و آسیب‌ های مختلفی رحم شما را تهدید نخواهد کرد.

عفونت می تواند آسیب زیادی برای بدن به همراه داشته باشد و نهایت در صورت عدم رسیدگی اندام های شکمی را درگیر خواهد کرد.

بهترین دکتر زنان در تهران

بانوانی که دوران بارداری را طی میکنند و این علائم را در خود احساس میکنند باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر پزشک و متخصص زنان باشند.

هرچه درمان این عفونت ها زودتر شروع شود برای مادرو جنین بهتر است. دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی یکی از پزشکان برتر و متخصص زنان هستند. با مراجعه به مطب ایشان میتوانید دورن بارداری را زیر نظر ایشان و با بهترین متدهای پزشکی بگذرانید.

اگر دچار بیماری در دوران بارداری شوید میتوانید زیر نظر دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی  این بیماری را درمان کنید. برای دریافت نوبت به وبسایت ایشان مراجعه کرده و با شماره تماس های موجود در سایت میتوانید نوبت دریافت نمایید.

شما میتوانید برای مشاهده ادامه فیلم دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی در رابطه با عفونت های زنان و عفونت های ادراری روی این قسمت کلیک کرده فیلم را به صورت کامل مشاهده فرمایید.

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

پیج اینستاگرام دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال آپارات دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال نماشا دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

———————————————————–

.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button