زگیل تناسلی چیست و چگونه شکل می گیرد؟

زگیل تناسلی چیست و چگونه شکل می گیرد؟

زگیل تناسلی چیست و چگونه شکل می گیرد؟

زگیل تناسلی چیست و چگونه شکل می گیرد؟

زگیل تناسلی چیست و چگونه شکل می گیرد؟ چه عواملی سبب تشکیل زگیل تناسلی در افراد می شود؟ علائم زگیل تناسلی چیست؟ درمان زگیل های تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟

تمامی اشخاص در طول دوران زندگیشان دچار زگیل تناسلی می شوند. زگیل یک تومور خوش خیم و غیر سرطانی است و به عنوان یک نوع پدیده پوستی ویروسی محسوب می شود. این پدیده بر روی لایه رویی پوست به وجود می آید و بعد از چند روز نیز از بین می رود.

ویروس پاپیلوم انسانی که در علم پزشکی به آن HPV نیز می گویند به مرور زمان سبب تولید این زگیل ها بر لایه رویی پوست می شوند. تحقیقات نشان داده است که زگیل تناسلی یکی از رایج ترین زگیل ها در افراد است.  بر همین اساس افرادی که دچار این زگیل تناسلی شده اند، باید هر چه سریع تر برای درمان این بیماری به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند.

زگیل های تناسلی فقط روی اندام های تناسلی نظیر واژن، لگن، دور مقعد، آلت تناسلی افراد شکل می گیرد اما زگیل های دیگر می تواند بر روی تمامی قسمت های بدن مانند پوست دست و.. نیر پدیدار گردد. زگیل های تناسلی از چند واحد تشکیل شده اند به این صورت که در گروه های چند تایی، بر روی دور مقعد و آلت تناسلی، خود را نشان می دهند. اگر این پدیده درمان نشود به مرور زمان بیشتر هم می شود. اما زگیل های عادی معمولا یک واحد هستند.

مطالعه بیشتر  تنگ کردن واژن با پرینورافی

شکل زگیل های تناسلی مانند زگیل های عادی گنبدی شکل نیستند و به صورت تخت رشد می کنند. اما با این حال مقداری بالا تراز سطح پوست به وجود می آیند. رنگ زگیل تناسلی معمولا صورتی و قهوه ای روشن است. اما به مرور زمان ممکن است رنگ این زگیل ها تغییر کند. بعد از درمان و برداشته شدن این ویروس ها، رنگ این ناحیه به حالت اولیه خود باز می گردد.

زگیل تناسلی چیست و چگونه شکل می گیرد؟

زگیل تناسلی چیست و چگونه شکل می گیرد؟

چه عواملی سبب تشکیل زگیل تناسلی در افراد می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، مهم ترین عامل به وجود آمدن زگیل تناسلی در افراد، ویروس پاپیلوما یا HPVاست.

افراد از طریق روابط جنسی می توانند این ویروس را به شکل عفونت های جنسی به هم دیگر انتقال دهند. تحقیقات نشان داده است که تمامی ویروس های HPV خطرناک نیستند و تنها در ناحیه تناسلی رشد نمی کنند. اما طی آمار های مختلف؛ بیش از نیمی از افرادی که رابطه جنسی برقرار می کنند دچار این عفونت می شوند.

HPV یا ویروس پاپیلوما بر روی ناحیه تناسلی نظیر واژن، دور مقعد و آلت تناسلی رشد می کند. اما ممکن است این ویروس چند ماه بعد به شکل زگیل در ناحیه مورد نظر به وجود بیایند.

ویروس های پاپیلوما که در دهانه رحم رشد می کنند، بسیار خطرناک هستند و به مرور زمان دچار سرطان می شوند. بر همین اساس پزشک معالج به تمامی افراد توصیه می کنند که در طول دوران زندگی هر چند وقت یک بار برای چکاپ ناحیه تناسلی مراجعه نمایند. زیرا این ویروس یک بیماری مقاربتی به حساب می آید.

مطالعه بیشتر  شیو کردن قبل از لابیاپلاستی

ابعاد ضایعات زگیل جنسی حدود 2 تا چند میلیمتر هستند كه معمولاً به صورت متعدد رشد می کنند. زگیل های تناسلی نسبت به زگیل های عادی مسری تر هستند به طوری که با هر بار تماس حدود 60% احتمال انتقال وجود دارد.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

افراد چگونه می توانند بفهمند که زگیل تناسلی دارند یا نه ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که این ویروس به طور کلی مانند تمامی بیماری های دیگر در فرآیند و مراحل فعال، علائم خود را نشان می دهند.

به عنوان مثال ویروس تبخال، ممکن است برای یک مدتی در بدن ما رشد کند. ولی به دلیل غیر فعال بودن آن، خود را نشان نمی دهد. در صورتی این ویروس نمایان می شود که، در مرحله فعال باشد و در یک موقعیت خاص بیرون بیاید.

اگر ویروس HPV در بدن ما به صورت غیر فعال رشد کند و فرد از آن بی اطلاع باشد، با انجام رابطه جنسی این ویروس منتقل می شود. به همین دلیل باید خیلی مراقب آن باشیم. زیرا بیشترافرادی که مبتلا به این ویروس می شوند، در ناحیه مورد نظر، هیچ علامت خاصی، به وجود نمی آید. با این حال ممکن است این افراد دچارعلائم خفیفی نظیر درد، خونریزی خفیف، سوزش و خارش در زمان رشد این ویروس را داشته باشند. حال اگر این ویروس درمان نشود زیاد شدن زگیل های تناسلی را می توان با چشم نظاره کرد.

درمان زگیل های تناسلی چیست؟

در درمان زگیل های تناسلی اولین چیزی که مورد بررسی قرار می گیرد، اندازه ضایعات و محل درگیری می باشد. بر همین اساس پزشک برای بر داشتن و از بین بردن این زگیل ها درمان های مختلفی را برای افراد به کار می برد که عبارتند از:

  • كرايوتراپي (سرما درمانی) که با نیتروژن مایع صورت می گیرد.
  • استفاده از دارو های موضعی مثل پودوفیلین.
  • درمان جراحـي به صورت كوچك و با بي‌حسي موضـعـي.
  • درمان زگیل تناسلی با لیزر بدون بیهوشی.
  • دارویی به نام Imiquimod یا Aldara.
مطالعه بیشتر  آندومتریوز

بهترین پزشک متخصص زنان و زایمان در تهران

دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی، بهترین فرد برای تشخیص و درمان بیماری های رایج زنان و انجام مراقبت ها و تستهای بعد از دوران بارداری، درمان ناباروری و یا انجام عمل های زیبایی در بخش واژن می باشند. ایشان دارای گواهینامه از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.

مطب ایشان واقع در میرداماد تهران است. برای دریافت مشاوره و نوبت دهی می توانید به سایت ایشان مراجعه کنید و با شماره تماس های درج شده در این سایت تماس حاصل فرموده و به صورت آنلاین یا حضوری نوبت بگیرید.

———————————————————–

راه های ارتباطی با دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

پیج اینستاگرام دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال آپارات دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

کانال نماشا دکتر محبوبه مأموریان اصفهانی

———————————————————–

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button