خشکی واژن و راه های درمان آن

یکی از بیماری‌ های بسیار شایع در میان خانم ها در دوران یائسگی و بعد از آن خشکی واژن است که به دلایل مختلف و در هر دوره سنی می تواند به وجود بیاید.

خشکی واژن به معنای نازک شدن دیواره های واژن و ملتهب شدن آن در اثر کاهش هورمون استروژن و برخی از بیماری ‌ها و عفونت ‌های زنان به وجود می‌ آید.

به طور طبیعی واژن مایع شفاف را ایجاد می‌کند که سبب مرطوب شدن و لغزش واژن می گردد این مایع لایه نازک در دیواره واژن وجود خواهد آورد که با کمک هورمون استروژن باعث ایجاد لایه محافظتی ضخیم قابل ارتجاع می‌شود.

رطوبت ناحیه تناسلی تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت رابطه جنسی در فرد خواهد گذاشت و اقدامات بعد می‌تواند باعث ایجاد درد و احساس خارش و سوزش در آن ناحیه شود و امروزه با پیشرفت های بسیاری در حیطه واژن هیچگونه جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

خشکی واژن چگونه رخ می دهد

خشکی واژن و راه های درمان آن

هورمون های استروژن در ایجاد به وجود آمدن قاعدگی و باروری تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و وظیفه آن ها رشد اندام های زنانه همانند سینه هستند.

همانطور که قبلا ذکر شد این هورمون با افزایش سن به وجود آمدن یائسگی کاهش پیدا می‌ کند.

همین امر می‌تواند منجر به خشکی واژن گردد با کاهش استروژن واژن آن حالت سفتی و رطوبت خود را از دست خواهد داد و دیوار های آن خود میریزند در نهایت حالت کشسانی و لاستیکی خود را از دست می‌دهد و تغییر رنگ زیادی در آن ناحیه خواهد داشت.

دلایل خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن و راه های درمان آن

همان طور که می‌دانید کاهش هورمون های استروژن تنها به یک دلیل به وجود نمی‌آیند دلیل متعددی می توانند بر میزان این هورمون تأثیر بگذارند و در نهایت سبب به وجود آمدن واژن خشک شود که این دلیل عبارتند از:

شیردهی و زایمان درمان سرطان با استفاده از رادیوتراپی و شیمی‌درمانی برداشتن تخمدان ها استفاده از روش‌ های درمانی و مصرف دارو های ضد استروژن سایر عواملی هستند که منجر به خشکی واژن میشود.

سندروم شوگران

سندرم شوگران یکی از بیماری‌ های خود ایمنی است که موجب التهاب غدد بزاقی و پارگی قدرت اشک می شود که در نهایت منجر به تاثیر و ناحیه تناسلی و بروز بیماری ‌هایی از قبیل خشکی واژن می گردد.

مصرف داروها

خشکی واژن و راه های درمان آن

مصرف برخی از دارو ها می‌تواند زمینه‌ساز به وجود آمدن برخی از بیماری ها شود یکی از دارو هایی که در زمان ابتلا به سرماخوردگی مصرف می شوند که این دارو موجب خشکی واژن میشود و ترشحات ناحیه واژن را از بین می‌برد.

همچنین مصرف برخی از دارو های ضد افسردگی هستند بر میزان میل جنسی تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهند و همچنین خشکی واژن را تحت تاثیر قرار می دهد.

مطالعه بیشتر  مراقبت های دوران یائسگی

مصرف دخانیات

در برخی از مواقع بانوان دخانیات مصرف می کنند که این امر می‌تواند باعث اختلالات یائستگی زودرس در آن ها شود این دسته از افراد به نسبت سایر می‌تواند به بیماری های دیگری هم منتقل شوند در نهایت یائسگی می تواند به خشکی واژن تبدیل گردد.

استرس

یکی دیگر از عواملی که زمینه ‌ساز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات در خانم ها میشود استرس است میل جنسی و رطوبت ناحیه تناسلی تحت تاثیر مستقیم با استرس قرار دارد و می‌تواند یکی از عوامل کاهنده مخاط دهانه رحم باشد.

علائم خشکی واژن کدامند

خشکی واژن و راه های درمان آن

به طور کلی تمامی افراد تمامی علامت ها را ندارند  و گاهی پیش می آید که برخی افراد علامت دانستند و برخی افراد همه این علائم را با هم دارند.

مثلا از علائم خشکی واژن می توان به خارش و سوزش واژن التهاب واژن عفونت واژن زنان تکرر ادرار درد و خونریزی در زمان رابطه جنسی ایجاد ترشحات غیر طبیعی اشاره کرد.

تشخیص خشکی واژن

اولین نشانه های تشخیص خشکی واژن به واسطه معاینه امکان پذیر بود.

اما امروزه با وجود آن که ابتدایی‌ ترین روش تشخیص توسط خود فرد انجام می‌شود در موارد حاد حتما باید توسط پزشک معاینه شود.

لذا معاینات انجام شده در رابطه با خشکی واژن می تواند به بیماری های دیگر پی ببرد از دیگر روش های تشخیصی که برای قطعیت درمان خشکی واژن موثر از انجام تست پاپ اسمیر آزمایش ادرار و بررسی هورمون ها است.

درمان خشکی واژن

خطرات ناشی از عدم درمان خشکی واژن

با پیشرفت علم پزشکی روش های تشخیص برای درمان خشکی واژن وجود دارد این نوع درمان با توجه به زمینه های بیماری و تشخیص متخصص زنان متفاوت خواهد بود.

خطرات ناشی از عدم درمان خشکی واژن

یکی از مشکلات شایع برای بانوان که حتی ممکن است بدون تشخیص پزشک متوجه حضور این آسیب نشوند خشکی در ناحیه واژن است، این عارضه به ظاهر ساده می‌ تواند خطرات زیادی را به همراه داشته و برای افراد مشکلات و دردسرهای بسیار زیادی را به وجود آورد.

خشکی واژن مقدمه بسیاری از بیماری‌ های زنان شناخته میشود و حتی ممکن است آسیب ها تا ناحیه رحم پیشروی کرده و فرد مشکلات جانبی را نیز متحمل شود.

حتماً می دانید که بروز عفونت واژن برای بانوان امری شایع است که البته قابل درمان می باشد و در صورت رسیدگی به موقع شخص آسیب های جانبی را متحمل نخواهد شد.

اما یکی از مشکلاتی که نهایتاً منجر به بروز عفونت های قارچی و باکتریایی میشود خشکی واژن است که به دنبال آن بروز ریز زخم های کوچک در ناحیه واژن و دیواره آن باعث میشود تا این زخم ها محل مناسبی برای تجمع آلودگی ها باشند و نهایتاً فرد ممکن است عفونت ها را در حد خفیف و شدید تجربه کند.

مسئله بسیار مهم این است که خشکی واژن اگر درمان نشود این زخم ها به مرور زمان افزایش پیدا کرده و گسترش تعداد آنها منجر به بروز عفونت‌ های شدید و خونریزی های خفیف میشود.

اگر پزشکی که در زمینه زنان فعالیت دارد پس از معاینات داخلی متوجه شود که ریز زخم ها در دیواره واژن قرار دارند بلافاصله روند درمان را آغاز کرده تا شخص را از آسیب های جدی تر محفوظ بدارند.

مطالعه بیشتر  کربوکسی تراپی در بانوان چیست؟

قطعاً با علائم اولیه خشکی واژن آشنایی دارید و می دانید که سوزش، خارش و درد در هنگام رابطه جنسی از علائم اولیه و شایع این عارضه می باشد.

بهتر است در صورت مشاهده هر کدام از علائم سریعا به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای بهبودی انجام دهید در غیر این صورت افزایش تعداد زخم ها می تواند خطرات زیادی را برای عضو حساسی مانند رحم به وجود آورد که قطعاً به این واسطه فرد وارد پروسه های درمانی طولانی میشود.

متخصصان و پزشکان خشکی یا آتروفی واژن را عارضه ای جدی دانسته و معتقدند که پیش زمینه بسیاری از بیماری‌ های داخلی خواهد بود.

خشکی واژن برای بانوان دردسرهای زیادی را به همراه داشته و ممکن است فرد در طی روز احساس ناخوشایندی مانند خارش و سوزش در ناحیه واژن تجربه کند.

این امر باعث میشود تا بانوان مشکلات زیادی را هنگام پوشیدن انواع لباس های تنگ تجربه کرده و قطعاً در هنگام رابطه جنسی محدودیت‌ های زیادی برای آنها به وجود می آید.

با این حال بهتر است خشکی واژن را مشکلی جدی دانسته و فرآیندهای درمانی را هر چه سریعتر انجام دهید.

متخصصان و پزشکان بر این باورند که کاهش چشمگیر میزان استروژن در بدن بانوان عوارضی مانند خشکی واژن را به همراه خواهد داشت، این شرایط ممکن است برای بانوان در سنین یائسگی با شدت بیشتری اتفاق بیفتد.

پس بهتر است که سطح آگاهی خود را نسبت به این عوارض افزایش داده تا بدانید که در هر دوره باید طی مدت زمان مشخص برای انجام چکاپ به پزشک مراجعه نمایید.

با این شرایط هر چه سریعتر از عارضه پیش آمده مطلع شده و پیش از شدت گرفتن آن می‌ توانید اقدامات لازم را جهت بهبودی کامل انجام دهید.

طبق نظر تمامی پزشکان و متخصصانی که در زمینه زنان فعالیت دارند اگر آتروفی و یا خشکی واژن درمان نشود در طولانی‌ مدت خطرات و عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت و منشاء بسیاری از بیماری‌ های داخلی می باشد.

با این حال بهتر است که با توجه به علت و شدت عارضه روش های درمانی مناسب و توصیه شده توسط پزشکان را انجام داده تا بتوانید خطرات احتمالی را تا حد ممکن برطرف سازید، اینگونه سلامت شما حفظ شده و مشکلات جانبی را تجربه نخواهید کرد.

گاهی برخی از بانوان تصور می‌ کنند که به دلایل ناشناخته با بیماری‌ هایی مانند سرطان دهانه رحم مواجه هستند اما باید بدانید که این آسیب ها ممکن است بر اثر زخم های کوچک در ناحیه واژن اتفاق افتاده و فرد هرگز متوجه نخواهد شد که شدت این عارضه تا چه حد می‌ تواند خطرناک باشد.

به همین دلیل است که پزشکان تاکید فراوان بر درمان همین خشکی های ساده دارند و معتقدند که با یک دارو درمانی و مصرف هورمون در حد متعادل می توانید شدت عوارض را کاهش داده و خطرات جدی سلامت شما را تهدید نخواهد کرد.

مسئله بسیار مهم و قابل توجه در مورد خشکی واژن این است که این عارضه به آسانی قابل درمان است و حتی اگر به محض مشاهده علائم اولیه فرایند درمان آغاز شود.

مطالعه بیشتر  واژینال وایتنینگ لیزری (سفیدی)

هرچه سریع تر بهبود پیدا کرده و با شدت بیشتر بخش های دیگر ناحیه واژن را درگیر نمی کند، پس بهتر است که برای انجام فرآیند درمان خشکی واژن از متخصصان بخواهید که راه های کاربردی و آسان را پیش روی شما قرار دهند.

ژل های لوبریکانت و مرطوب کننده واژن

اولین روشی که برای درمان خشکی واژن پیشنهاد می‌شود استفاده از مرطوب کننده های واژن می باشد زیرا این مرطوب کننده ها در حین رابطه جنسی به فرد کمک می‌کند که دیگر دچار درد نشوند.

همچنین مرطوب کننده های مخصوص واژن وجود دارند که با تداوم از آن ها ثبت ناحیه واژن به حالت عادی برمی گردد حالت درمانی دارد.

استروژن واژینال

خشکی واژن و راه های درمان آن

از موثرترین روش ‌های درمانی برای خشکی واژن استروژن واژینال است. این روش درمانی به افزایش هورمون استروژن در زمانی که بدن قادر به تولید آن است کمک می کند.

استروژن تعداد زیادی جذب جریان خون را بالا می برد که این میزان بسیار اندک باید توسط خود پزشک تجویز شود.

از طریق روش های مختلف می توان استروژن واژینال را دریافت نموده حلقه استرینگ قرص واژیفم کرم استروژن واژینال حلقه استرینگ بسیار منعطف نرم است.

در داخل واژن قرار می‌گیرد و استفاده از آن به جریان مداوم استروژن کمک خواهد کرد.

قرص واژیفم برای مدتی به صورت دو بار در هفته با کمک اپلیکاتور در داخل واژن قرار می‌گیرد تا در نهایت نیازی به استفاده از این روش درمان نباشد به صورت هفتگی به داخل واژن وارد می شود.

این امر می‌تواند به تولید استروژن کمک کند در رابطه با استفاده از این کرم های واژینال باید بدانید که حتما باید با تجویز پزشک و دوره زمانی مشخصی صورت گیرد اما نکته ای که در رابطه با این دارو ها باید گفت این است که عارضه های همچون درد در ناحیه سینه و خونریزی همراه با قرار دادن آن به وجود خواهد آمد.

علاوه بر این استفاده از آن برای کسانی که مبتلا به سرطان و اندومتریوز هستند افراد باردار و شیرده افرادی که خونریزی های نا مشخصی دارند ممنوع می باشد.

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی تکنیکی است که با استفاده از گاز دی ‌اکسید کربن به درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله خشکی واژن می پردازند.

اوزون تراپی

این روش یکی از روش های بسیار موثر با کم ترین عوارض است که به درمان خشکی واژن می ‌پردازد.

لیزر درمانی

دستگاه لیزر در رابطه با مشکلات پزشکی کاربرد های بسیاری دارند که در درمان و انجام جراحی های زیبایی و درمانی نقش بسیار موثری ایفا می کنند لیزر درمانی یکی از روش های کم تهاجمی به حساب می‌آید که با حداقل تعارض می‌تواند و جوانسازی واژن و درمان خشکی آن بپردازد.

تماس جنسی

در صورت تداوم رابطه جنسی در حال حاضر نزدیک منجر به درمان خشکی واژن می گردد. داشتن رابطه جنسی سالم بافت های ارتجاعی واژن کمک می‌کند و از پیری آن ها جلوگیری می نماید.

کمبود آب بدن می تواند زمینه ساز ابتلا به خشکی واژن شود کاهش آب بر روی خشکی پوست سایر اعضای بدن تاثیر می گذارد اما نمی تواند زمینه ساز ابتلا به قطعی به خشکی واژن گردد.

به طور کلی خشکی واژن یک بیماری است که می تواند بر روی کیفیت روابط زناشویی تاثیر بگذارد اما بیماری که نگران کننده باشد نیست زیرا کاملا قابل درمان است و کافی است با داشتن هر کدام از علائم گفته شد و متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا ایشان بهترین روش برای از بین بردن خشکی واژن به شما پیشنهاد کنند.
همچنین جهت نوبت دهی با ایشان تماس حاصل فرمایید.

• ممنون. بله، یائسگی می‌تواند باعث خشکی واژن شود. این وضعیت به دلیل کاهش سطح استروژن در بدن زن به وجود می‌آید. استروژن هورمونی است که نقش مهمی در حفظ سلامت و رطوبت بافت‌های واژن دارد. وقتی سطح استروژن کاهش می‌یابد، ممکن است تغییراتی در بافت‌های واژن ایجاد شود که به خشکی، نازکی و کاهش انعطاف‌پذیری آن منجر شود.

• ممنون. بله، خشکی واژن می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود، به ویژه اگر به درستی مدیریت نشود. این وضعیت می‌تواند تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی و سلامتی فرد بگذارد.