خشکی واژن و راه های درمان آن چیست؟

خشکی واژن و راه های درمان آن چیست؟ خشکی واژن چگونه رخ می دهد؟ علت خشکی واژن چیست؟ چه دارو های باید برای درمان خشکی واژن مصرف کنیم؟ علائم خشکی واژن چیست؟ راه تشخیص خشکی واژن چیست؟ آیا خشکی واژن درمان دارد؟ سریع ترین راه درمان خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن چیست؟

وجود اختلالات هورمونی درخانم ها به خصوص در دوران یائسگی ، سبب خشکی واژن می شود. خشکی واژن یکی از دلالیل سوزش ، خارش، عفونت های ادراری، خونریزی در زمان مراقبه و رابطه جنسی وهمچنین ترشحات بد بود و آزار دهنده در بانوان است. و خشکی واژن می تواند در بعضی مواقع باعث اختلال درعمل کرد فرد هم گردد.

خشکی واژن چگونه رخ می دهد؟

با افزایش سن و بروز یائسگی در بانوان هورمون استروژن کاهش پیدا می کند که همین امر می تواند موجب خشکی واژن شود. با کاهش استروژن، واژن خانم ها رطوبت و انعطاف پذیری وهمچنین سفتی خود را از دست می دهد و به حالتی خشک و نازک تبدیل می شود.

علت خشکی واژن چیست؟

با کاهش هورمون استروژن، واژن خانم ها، رطوبت و انعطاف پذیری وهمچنین سفتی خود را از دست می دهد. و به حالتی خشک و ضخیم تبدیل می شود.

خشکی واژن و راه های درمان آن چیست؟

وجود عواملی که موجب خشکی واژن می شود عبارت است از:

• یائسگی و یا حتی یائسگی زودرس در خانم ها.
  • افزایش سن.
  • عوامل روحی نظیر افسردگی و استرس زیاد.
  • زایمان و شیردهی.
  • استفاده از شیمی درمانی و پرتو درمانی برای سرطان.
  • سندروم شوگرن: (سندرم شوگرن یک بیماری خود ایمنی و اختلال مزمن در سیستم ایمنی بدن است که باعث می شود گلبول های سفید به رطوبت درون واژن خود حمله کند و منجر به خشکی واژن گردد. )
  • جراحی های لگنی مانند هیسترکتومی یا برداشتن تخمدان ها
  • استفاده از داروهایی نظیر داروهای ضد افسردگی ، داروهای سرماخوردگی و همچنین داروهای ضد استروژن.
  • نوشیدنی های الکلی.
  • استفاده از تامپون پس از دوره قاعدگی.
  • مصرف دخانیات.
مطالعه بیشتر  لابیاپلاستی لیزری

روش های درمان خشکی واژن

روش های متعددی برای درمان خشکی واژن وجود دارد که از جمله :

کربوکسی تراپی :

درمان کربوکسی تراپی معمولا پانزده الی سی دقیقه طول می کشد. با تزریق گاز دی اکسید کربن CO2 به بافت پوست واژن می توان خشکی واژن را با هزینه های کمتر  و در زمانی کوتاه تری درمان کرد.

پلاسمای دی بی دی :

دستگاه دی بی دی پلاسما بسیار کاربرد فراوانی دارد و با این دستگاه ظرف مدت سه جلسه، می توان تمام عفونت ها، زخم های درون رحم و مشکلات بانوان را درمان کند. و دستگاه دی بی دی هیچ گونه درد و عارضه ای برای بیمار به همراه ندارد.

پی آر اف و پی آرپی :

از پی آرپی و پی آراف برای جوان سازی در ناحیه پوست صورت و دست و واژن ولو استفاده می شود. انجام پی آرپی در ناحیه ولو باعث جوان شدن ناحیه ولو و همچنین موجب مرطوب شدن ناحیه واژن و بهبود خشکی واژن شود. پی ار پی یک روش غیر تهاجمی بسیار موثر و درعین حال آسان است و هیچ گونه عوارضی هم در پی نخواهد داشت.

کرم استروژن واژینال :

در این روش می توان به صورت هفتگی با استفاده از اپلیکاتور، ( که کار این دستگاه : توزیع یکنواخت ژل و کرم واژن به دهانه رحم و مخاط واژن است. استفاده از این دستگاه با درد و خون ریزی رحم همراه است.) کرم استروژن واژن را به داخل واژن تزریق کرد. همین امر موجب کاهش خشکی واژن می شود. که باید با تجویز پزشک دوره درمانی را طی کرد.

مطالعه بیشتر  علائم کرونا و پیشگیری از آن

برقراری روابط جنسی :

ممکن است با برقراری و تماس رابطه جنسی درد و حتی خونریزی را فرد به همراه داشته باشد. اما برقراری مداوم رابطه جنسی می تواند باعث تحریک و تولید ترشحات واژن شود. داشتن رابطه جنسی مکرر سبب سلامت بافت های واژن ، ارتجاعی بودن واژن وهمچنین از پیری مخاط پیشگیری کند.

لیزی درمانی :

لیزر درمانی در علم پزشکی کاربرد های فراوانی دارد. و یکی از سریع ترین روش های درمانی برای خشکی واژن است که نسبت به سایر روش های درمانی دیگر عوارض کم تری را در برمی گیرد.

سخن آخر

خشکی واژن می تواند بهبود و کیفیت روابط زناشویی را کاهش دهد. ولی نگران نباشید چون خشکی واژن، بیماری خطرناکی نیست. و خیلی راحت قابل درمان است و در صورت بروز هر کدام از علائم این بیماری، می توانید به پزشک و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا هر چه سریع تر سلامتی خود را به دست آورید.

بهترین پزشک متخصص زنان و زایمان در تهران

دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی، بهترین فرد برای تشخیص و درمان بیماری های رایج زنان و انجام مراقبت ها و تستهای بعد از دوران بارداری، درمان ناباروری و یا انجام عمل های زیبایی در بخش واژن می باشند. ایشان دارای گواهینامه از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده. مطب ایشان واقع در میرداماد تهران است. برای دریافت مشاوره و نوبت دهی می توانید به سایت ایشان مراجعه کرده. با شماره تماس های درج شده در این سایت تماس حاصل فرموده و به صورت آنلاین یا حضوری نوبت بگیرید.

مطالعه بیشتر  واژینال وایتنینگ لیزری (سفیدی)