درد در هنگام مقاربت

درد در هنگام مقاربت چیست؟ علائم درد هنگام نزدیکی چیست؟ علل درد هنگام نزدیکی چیست؟ درمان درد هنگام نزدیکی چیست؟ چه اقداماتی برای درمانی درد هنگام مقاربت باید انجام دهیم؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

داشتن یک رابطه جنسی خوب می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود روابط خانوادگی شود . همچنین خیلی از مشکلات و مسائل خانواده رو حل می کند . درد در هنگام مقاربت یکی از عواملی است که یک رابطه خوب را مختل می کند.

درد در هنگام مقاربت چیست؟

درد در هنگام نزدیکی دردی است که هنگام رابطه ی جنسی در دهانه ی واژن یا در عمق لگن احساس می شود. که به صورت مداوم و مکرر در طول رابطه جنسی به وجود می آید . این درد سبب ناراحتی و مشکلاتی در رابطه می شود. مقاربت ممکن است هم در زنان و هم در مردان رخ دهد. اما شدت و میزان درد در زنان نسبت به مردان بالطبع بیشتر است.
درد در هنگام مقاربت ممکن است به دلیل یائسگی و یک سریع فاکتور های مختلف جسمی و جنسی صورت گیرد. همچنین میزان و شدت درد در خانم ها متفاوت است. برای بهبود این درد راه های مختلفی نظیر، تغییر داروهای در حال استفاده، استروژن درمانی و یا مشاوره می تواند کمک شایانی به خانم ها کند.

علائم درد هنگام نزدیکی چیست؟

درد در هنگام مقاربت ممکن است علائمی نظیر:
• سوزش، احساس درد، ضربان یا پاره شدن دهانه واژن شوند.
• ممکن است درد به صورت موضعی یا به صورت یک ناراحتی شدید حس شود
• می تواند به مخالفت یا نارضایتی رابطه ی جنسی منجر شود.

علل درد هنگام نزدیکی چیست؟

علت های مختلفی مانند عفونت های واژنی، زخم دهانه رحم و … می تواند باعث درد در هنگام مقاربت شود. در صورتی که خانم ها زخم دهانه رحم داشته باشند، با درمان های دارویی و با درمان های غیر دارویی مانند پلاسمای دی بی دی که بسیار بسیار موثر و راحت و بدون درد و کم هزینه است، و یا کرایو و کوتر زخم خود را درمان کنند. و از یک زندگی خوب و راحت و یک رابطه جنسی خوب و لذت بخش بر خوردار شوند. علاوه بر اینها عوامل مختف دیگری هم وجود دارد که سبب درد در هنگام مقاربت می شود که این علت ها عبارتند از:

مطالعه بیشتر  جوانسازی

واژینیسموس یا انقباض غیرارادی واژن:

منقبض کردن غیر ارادی و طبیعی لگن، منجر به دردناک شدن رابطه جنسی و واژینیسموس می شود. خانم هایی که رابطه ی درد ناکی را تجربه می کنند و دچار واژینیسموس هستند، با معاینات و استفاده از تامپون های واژنی بسیار مشکل دارند. همچنین این واژینیسموس می تواند ناشی از مشکلاتی نظیر پزشکی یا عاطفی یا گاها هر دو باشد.

التهاب یا عفونت:

عفونت و التهابی که در دهانه ی واژن رخ می دهد را وستیبولیت فرج می نامند که این التهاب می تواند یکی از علت های درد در هنگام مقاربت باشد. دردی که بعد از رابطه جنسی اتفاق می افتد، نشان دهنده عفونت در واژن است. از عوامل دیگری که سبب درد شدید هنگام مقاربت در خانم ها می شوند عبارتند از:
• عفونت های دستگاه ادراری
• عفونت های مخمری واژن
• عفونت های منتقله از راه جنسی (STI)

اختلالات پوستی یا تحریک پذیری:

اختلالات مختلفی وجود دارد که خانم ها را از رابطه جنسی خوب منع می کنند این اختلالات نظیر:
• خشکی پوست ناحیه مورد نظر یا اگزما
• لیکن اسکلروز (عارضه ی پوستی التهابی مزمن با لکه های سفید رنگ)
• لیکن پلانوس (بیماری ژنتیکی خارش دار مزمن در پوست با ضایعات کوچک برجسته ی بنفش رنگ)
• تحریک و یا واکنش های آلرژیک به لباس و یا محصولات بهداشتی و مواد شوینده

درد در هنگام مقاربت

درد در هنگام مقاربت :

خشکی واژن:

در دهانه ی واژن یک سریع غدد هایی وجود دارد که در هنگام تحریک جنسی مایعی بی رنگ در واژن ترشح می شود. همین امر سبب راحتی در نزدیکی می شود. اگر این مایعات در واژن بسیار کم باشد، منجر به درد در هنگام نزدیکی، به اصطلاح خشکی واژن می گردنند.
که کم بودن این مایعات در واژن دلایل مختلی دارد از جمله :
• کاهش استروژن بخصوص در دوران یائسگی یا قبل از زایمان
• کافی نبودن پیش نوازی قبل از رابطه
• استفاده از برخی از داروهایی نظیر قرص های ضد بارداری، ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها

مطالعه بیشتر  خشکی واژن و راه های درمان آن چیست؟

آسیب به دستگاه تناسلی:

آسیب های مختلفی ممکن است سبب درد در هنگام مقاربت شوند از جمله:
• جراحی لگن یا آسیب هایی که ناشی از تصادف رخ داده است.
• ختنه ی زنانه (FGM)
• مقاربت دردناک پس از زایمان

اقدامات درمانی:

اقدامات درمانی که می تواند منجر به درد شوند، عبارتند از:
• هیسترکتومی یا برداشتن رحم
• جراحی لگن
• برخی از درمان های سرطان

بیماری:

بیماری هایی که منجر به درد در هنگام مقاربت می شوند، عبارتند از:
• سندرم روده تحریک پذیر (IBS) :
یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش که ممکن است موجب درد هنگام مقاربت شود.
• بیماریهای التهابی لگن(PID) :
التهاب ناشی از عفونت اندام های تولید مثلی زنانه
• پرولاپس رحم:
هنگامی که یک یا چند اندام لگن به داخل واژن کشیده می شوند.
• اندومتریوز:
وجود بافت رحم در دیگر مناطق بدن
• سیستیت یا التهاب دیواره ی مثانه:
که ناشی از عفونت باکتریایی می شود
• کیست تخمدان:
ایجاد مایع درون تخمدان نیز می تواند باعث درد هنگام مقاربت شود.
• فیبروئید:
تومورهای غیر سرطانی که بر روی دیواره ی رحم رشد می کنند.

علل روانشناختی:

علاوه بر بیماری های واژنی عوامل عاطفی و روحی نیز در مقاربت دردناک در خانم ها نقش دارد که نظیر:
• استرس و ترس
• اضطراب و افسردگی
• سوابقی مانند خشونت های جنسی و یا سوء استفاده جنسی
درمان درد هنگام نزدیکی چیست؟
درمان این درد، می تواند هم به صورت مشاوره هم به صورت دارو درمانی صورت گیرد که شامل:

درمان دارویی:

یکی از عواملی که سبب درد در هنگام مقاربت می شود، خشکی واژن است که سبب کاهش سطح استروژن بدن می شود. که این پایین بودن استروژن را می توان با استروژن موضعی در مان کرد. همچنین عوامل دیگری مانند یائسگی هم می تواند سبب این درد شود؛ که با مصرف قرص اسپمیفن در دوز ۶۰ میلی گرم به صورت روزانه می توان این درد را برطرف کرد.

مطالعه بیشتر  آیا سن پدر تاثیری بر ناباروری دارد؟

مشاوره:

علاوه بر دارو درمانی، مشاوره هم تاثیر به سزایی در درمان درد هنگام مقاربت دارد. به عبارتی مسائلی مانند خشونت در رابطه جنسی و یا آسیب های جسمی و سوء استفاده جنسی و مسائل های مختلف عاطفی دیگر، سبب این درد در خانم ها می شود؛ که با کمک گرفتن از یک مشاوره با تجربه می توان این درد را برطرف کرد.

درمان حساسیت زدایی:

تکنیک های مختلفی وجود دارد که سبب آرام شدن عضلات واژن و کاهش شدت درد می شود. از جمله:
• تغییرات در رفتار جنسی.
• استفاده از لوبریکن ها یا روان کننده ها.
• شیوه زندگی و درمان های خانگی.
• افزایش ارتباط بین شرکای جنسی.
• انتخاب پوزیشن مناسب.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به صورت مکرر و به صورت دائمی در طول رابطه جنسی دردی را احساس می کنید، حتما باید برای درمان و کاهش درد، به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

بهترین دکتر زنان در تهران

بانوانی که دچار درد در هنگام مقاربت می شوند باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر پزشک و متخصص زنان قرار گیرند.
دکتر محبوبه ماموریان اصفهانی یکی از پزشکان برتر و متخصص زنان هستند. با مراجعه به مطب ایشان می توانید تمامی عواملی که سبب درد هنگام نزدیکی میشود را زیر نظر ایشان و با بهترین متدهای پزشکی بگذرانید و آن را برطرف کنید.
برای دریافت نوبت به وبسایت ایشان مراجعه کرده و با شماره تماس های موجود در سایت میتوانید نوبت دریافت نمایید.